Landet tjänar nu en förmögenhet på vin.
Indiens vinrankor frodas
Mest läst i kategorin
Varje år ökar vinproduktionen i Indien med 25 procent. I år är vinstockarna värd 600 miljoner kronor.
De indier som livnär sig på vinodling har blivit förmögna på den kraftiga tillväxten som även beror på att indierna har blivit mer förmögna och därmed dricker mer vin.
– Det är den här branschens tid nu, säger Rajeev Samant, vd och grundare av Sula vingårdar, en av Indiens ledande producenter.
– Med mer utbildning och mer pengar är det naturligt att invånarna dricker mer vin.
Men ännu är vinhandeln relativt liten i Indien jämfört med andra vinproducerande länder. 2006 sålde landet 940.000 lådor vin i hemlandet och 60.000 utomlands. En standardlåda innehåller 12 flaskor vin.
Som jämförelse sålde USA 217 miljoner lådor i hemlandet och 50 miljoner lådor utomlands.
De indiska vinproducenterna möter dock ett stort motstånd i hemlandet där alkohol fortfarande är ofint att dricka av religiösa och kulturella skäl.
Ändå ser vinproducenterna en stor potential i Indiens växande marknad. De räknar med att åtminstonde två procent av landets befolkning kommer dricka vin, vilket motsvarar 20 miljoner människor.
De flesta indiska vinerna kostar runt 60 kronor flaskan, billigare än utländska viner som kostar flera gånger mer på grund av de höga skatterna och importavgifterna.
Nu när försäljningen ökar i landet har flera alkoholjättar som Pernod Richard Group, Seagram India Ltd och UB Group varit intresserade.
Alla tre har nyligen lanserat Indienproducerade viner. Ännu är det dock för tidigt att säga hur de fungerar på marknaden.






