Hon har tagit över rodret

Cecilia Petterson är vd och designar seglarkläder i sitt bolag som är döpt efter hennes far – seglarlegenden Pelle P.

Uppdaterad 2016-02-16
Publicerad 2009-11-23

Med slit och medveten strategi är klädmärket starkare än någonsin. Nu siktar hon på expansion utomlands.

Vi befinner oss i Göteborgsförorten Billdal och kikar in i Cecilia Pettersons kontor där hon ritar nya Pelle P-kläder. I rummet intill hänger ett dussintal vinterjackor med loggan P. De har kommit tillbaka från fabriker och ska nu kontrolleras. Vi sätter oss i ett showroom och Cecilia visar upp nya alster från klädmärket som hon skapat och byggt upp.

Cecilia Petterson har alltid varit klädintresserad. Hon började sin designbana genom att utbilda sig till herrskräddare och kompletterade detta med studier vid Fashion Institute of Design & Merchandising i Los Angeles.

Tillbaka i Göteborg började Cecilia rita seglar- och skidkläder för stora sportklädesföretag.

En förälskelse tog ut henne på öppet hav och i nästan sex år var hon ute på olika världsomseglingar. Under den tiden arbetade hon som frilansande designer.

– När vi låg på beachen i Pearth en månad, så satt jag i gassande sol och ritade skidkläder för Tenson, berättar Petterson.

Åter tillbaka på svenska västkusten frågade ett tyskt bolag om Cecilia ville designa seglarkläder åt dem. På sätt var det lockande då tyskarna låg i framkant genom att de var först med att använda materialet Gore Tex.

– Men jag kan designa seglarkläder åt mig själv, tänkte Cecilia och tillsammans med sin bror startade de klädmärket som de döpte efter sin far, Pelle P.

Just som bolaget hade kommit igång så gick Cecilias bror bort hastigt. Förutom sorgearbetet som följde efter den tragiska händelsen väntade ett tungt arbete med klädbolaget. Vid broderns bortgång hade Cecilia Petterson precis fått sitt första barn. Tanken på att inte arbeta så hårt med nyfött barn lades snabbt på hyllan.

– Först ville jag inte jobba alls. Men min man såg potentialen i bolaget och stöttade mig enormt.

Ändå väntade ett par tuffa år.

– Det var väldigt jobbigt att helt ensam driva allt framåt.

Självkritiskt berättar Cecilia om hur hon – som trött, sliten chef kom till jobbet och om hur hennes humör bidrog till en negativ stämning på kontoret.

Så för två år sedan bestämde hon sig. Något måste göras. Cecilia Petterson insåg att det inte gick att driva ett entreprenöriellt klädföretag och rita nyskapande seglarkläder på rutin. Mentaliteten vinna eller försvinna tog överhanden och hon bestämde sig för att stabilisera bolaget genom att ta in ytterligare en delägare som ansvarade för försäljningen.

Genom att skapa en mer stabil verksamhet med ny positiv personal har bolaget återhämtat sig från svackorna och fjolårets omsättning på 23 miljoner kronor är det bästa någonsin i bolagets historia.

Elva personer arbetar i Pelle P som de senaste åren bland annat har utökat sina försäljningsställen, lanserat en fritidskollektion samt – nytt för i år – en vinter- och höstkollektion.

Nästa år kommer bolagets första skidklädeskollektion.

– Det syns ofta i mina seglarkläder att jag tidigare arbetat mycket med skidkläder, säger Cecilia Petterson.

Hon tycker själv att seglarkläder traditionellt sett saknar genomtänkt design och tanken är att Pelle P står för en sådan. Samtidigt medger hon att konkurrensen har hårdnat i takt med att allt fler seglarklädesdesigners börjat experimentera mer.

Fortfarande har seglare en fäbless för diskretion.

– Nu vågar folk ha mer färger på haven. Men som du ser, handlar det fortfarande om traditionella färger – rött och blått – fast vi blandar ofta in andra färger som komplement.

Förutom plaggets utseende måste Cecilia förstås lägga stor vikt vid funktion; att plagget håller tätt och är lätt att röra sig i.

Hennes far, seglarlegenden Pelle Petterson, är bolagets främsta testpilot.

– Han använder kläderna vid kappseglingar och berättar till exempel om en ficka ska flyttas upp eller ner för att bli mer lättåtkomlig.

Pelle Petterson, en still-going-strong 78-åring, är utmärkt testpilot även för kommande skidkollektion.

– Jag hade aldrig klarat mig utan honom i Alperna när vi åkte skidor senast. När jag inte kunde åka de svarta puckelpistbackarna med mellantjejen ryckte han in och dök ner i dem tillsammans med min äldsta tjej.

För ett år sedan bröt en tvist ut mellan Pelle P och det amerikanska bolaget Pelle Pelle som sålde street-wear-kläder. Cecilia Pettersson anlitade advokatfirman Maqs och för några veckor sedan nådde bolagen ett samexistensavtal där de båda fick behålla sina namn.

Nu är Pelle P inne i en expansionsfas. Här, på kontoret i Billdal, har två personer anställts de senaste månaderna och klädbolaget, som redan finns i Norden och i Grekland siktar på fortsatt expansion utomlands.

– Om två år hoppas jag att vi finns i ytterligare tre länder och att vi har en stabil kundkrets för vinterkollektionen.

Kuriosa

Istället för Gore Tex använder Pelle P det japanska materialet Hi-Res

Cecilia Pettersons seglingstips

• Bohus Malmön; "fin marina med bra service i hamnen".

• Gluppölagunen

• Kosteröarna

• Tistlarna

Något som vänt de senaste åren är att hela familjen ofta ser till att vara rätt klädda. "Tidigare var det ofta mannen i familjen som skaffade sig bra kläder medan fru och barn hade helt vanliga kläder. "De sitter ändå nere i kabyssen", imiterar Cecilia Petterson. "Inte så konstigt om de inte har kläder som gör att de kan vistas utomhus".

Platsannonser

Logga in