Bruun Blommor, som ligger ett stenkast från Karlaplan, har en lång tradition av vackra blommor och är en välkänd butik bland stadens boende. Hemligheten bakom framgången är satsningen på kundupplevelsen och omsorgen om varje växt.
"Varje blomma är en juvel"
Mest läst i kategorin
När man stiger in i blomsterbutiken Bruun Blommor möts man av ett blomsterhav i olika färger och nyanser. Varje blomma ser ut som ett konstverk och behandlas också som ett sådant. I lokalerna har det länge varit blombutik. Det var när nuvarande ägare Sven Bruun tog över verksamheten tillsammans med kompanjonen Torsten Bergfeldt för fyra år sedan som blomsterhandeln fick sitt nuvarande namn. Ägarna hade stor erfarenhet av att bedriva blomsterbutiker, bland annat från NK, Saltsjöbaden och Alvik, och såg stor potential i den lilla blomsterbutiken.
– Vi hade från början tänkt att vara passiva ägare, men blev snabbt aktiva sådana, förklarar Sven Bruun. Vi ville göra butiken mer levande så vi satsade på att öka utbudet av blommor och att förlänga öppettiderna.
Idag är Bruun Blommor ett lönsamt företag med sju anställda.
Vad är då hemligheten till Bruuns framgång?
– Våra kunder vill gärna få in naturens prakt i sina vardagsrum. Vår stil kan därför beskrivas som "naturlig" snarare än "floristisk". Vi satsar på mycket färg och ljusa toner, framförallt rosa. Vi köper inte heller in stela blommor utan vill att de ska sprudla av liv. Vi letar efter de vackraste blommorna som vi kan kombinera ihop på ett estetiskt tilltalande sätt, berättar Sven Bruun.
Åsa Sannerheim, som är florist i butiken sedan tre år tillbaks, berättar att de också arbetar med klassiskt runda buketter och använder själva grönskan som en blomma istället för endast utfyllnad.
Dessutom är kundupplevelsen viktig.– Vi vill att kunderna ska kunna gå omkring i buken så att kunden kan se varje blomma och känna doften. Vi har därför valt att inte ha någon blomsterkyl, vilket också innebär att blommorna måste vara färska och av högsta kvalitet.
Att Åsa Sannerheim och Sven Bruun uppskattar sina blommor märks tydligt.
– Varje blomma är en juvel och vi vill låta blommorna tala för sig själva, säger Åsa Sannerheim som även berättar att blommorna kommer från hela världen; från Ecuador köps världens vackraste rosor, anemoner, mimosa, ranunkel inhandlas från Italien och andra blommor har sitt ursprung i Israel, Holland och Kenya.
Under november och december är blomförsäljningen som störst.
– I julas sålde vi drygt 2.000 amaryllisstjälkar, berättar Sven Bruun.
Det är under sommaren och början av hösten som försäljningen är som lägst, men kundkretsen är butiken trogen.
– De flesta av våra stamkunder bor i närheten, berättar Åsa Sannerheim. Det som är speciellt är att de flesta som handlar från oss är privatkunder och inte företagskunder. Vi lär känna våra kunder och beroende på tycke, smak och ändamål binder vi ihop en vacker bukett. Ofta lander en blombukett på mellan 400 och 800 kronor, men det är heller inte ovanligt att en bukett landar långt över tusenlappen. Vad det totala köpet stannar på varierar stort.
Det poppar ständigt upp nya blomsterbutiker, men enligt Sven Bruun utgör inte dessa ett hot eftersom deras butik är så pass nischad. Om blomsterbranschen säger Åsa Sannerheim:
– Många blomsterbutiker har tagit till sig att kunden vill ha en unik upplevelse när hon går in i en blomsterbutik och att känslan som förmedlas till kunden ska vara annorlunda än i dagligvaruhandeln. Det gäller att positionera sig och det gör vi genom att sälja ett gediget hantverk.
Vilka blommor föreslår ni för en kund som önskar bröllopsblommor?
– Då ber jag att få se brudens klänning! Utifrån klänningen, brudens längd, smak och årstid komponerar jag ihop en vacker bukett, berättar Åsa Sannerheim. Liksom på begravningar är pastellfärgade rosor populärt på bröllop.
Hur ser framtiden ut?
– Vi vill fortsätta vår tradition och utveckla vårt koncept av vackra kvalitetsblommor. Dessutom satsar vi på att få en mer välskyltad butik och på en modern hemsida, förklarar Sven Bruun.
– Vi har länge förlitat oss på det goda ordet och det har räckt väldigt långt. Varje bukett som har lämnat butiken är vår marknadsföring, men nu är det tid att ta plats där ute på internet, fyller Åsa Sannerheim i.
Hon avslutar:
– En dröm är att vi ska kunna odla våra egna blommor.