Annons

Annons

25-27 november 2016

Nordens bästa restaurang finns i Stockholm

Esperanto i Stockholm är Nordens bästa restaurang.
I alla fall enligt restaurangguiden White Guide som nu även börjat tipsa om hotell.

I veckan lanserades nya White Guide Norden. I den nya guiden har man bedömt de 325 bästa restaurangerna i Norden. Dessutom har man i årets guide koll på 60 restauranger i Estland, Lettland och Litauen.

Bland de 30 bästa restaurangerna i Norden är det svenska Esperanto som toppar – stockholmsrestaurangen har fått full pott (40 poäng) på maten och följs av resturang Fäviken i jämtländska Järpen.

Tidigare Norden-ettan Noma i Köpenhamn är inte med i guiden längre då restaurangen lagt ner.
Bland nya svenska restauranger som lyckats ta sig in på topplistan kan nämnas Omakase Köttslöjd i Stockholm.

Restaurangerna kan få sammanlag 100 poäng (Esperanto har totalt 94 poäng); varav 40 poäng för maten, 20 poäng för servicen, 20 poäng för drycker och 20 poäng för atmosfären.
Nytt för i år är att White Guide norden även omnämner hotell.

– Det är extra roligt att hotell nu får smygpremiär i White Guide Stockholm, med ett urval av 20 hotell med stor personlighet. Precis som när vi bedömer restauranger och caféer har vi lagt stor vikt vid att utveckla ett poängsystem som hjälper gästen att hitta rätt ställe för rätt tillfälle. Vi ser en stor efterfrågan på initierade bedömningar av hotell och vill utveckla konceptet på alla våra marknader i framtiden, säger Peter Hansson, vd på White Guide till Realtid.se.

Några av de hotel som omnämns i White Guide är följande stockholmshotell; Grand Hotel, Ett Hem, Berns Hotel, Lydmar Hotel, Nobis, Generator Hostel och Story Hotel.

Det finns ju mängder av recensions-sajter på nätet, varför ska man betala för White Guide?

– Det huvudsakliga skälet är att vi arbetar med stor journalistisk integritet. Våra bedömningar är relevanta och objektiva, på nätet vet man inte vem som betygssätter och vilken agenda de kan tänkas ha. Ett tydligt exempel på det är ju när Grand Hotel fick sitt betyg sänkt i häromsistens efter en kampanj på nätet, säger Peter Hansson.

Hur har ni upplevt mottagandet av den nya guiden?

– Det har varit väldigt positivt. Det märks att folk har längtat efter att vi ska bedöma hotell också så det känns väldigt roligt.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons