Realtid

Fritt fram för gokart på Stockholms gator

Helene Rothstein
Uppdaterad: 15 aug. 2008Publicerad: 15 aug. 2008

En ny firma hyr ut gokart som du får köra mitt i stan. Realtid.se har sett Stockholm från en formel 1-förares perspektiv.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns olika genvägar till kändisskap.

Du kan hänga med en rik karl på mingelfester, börja blogga eller vara med i en tv-såpa.

Men om du verkligen vill känna dig som superkändis och längtar efter att alla – alla– drar fram sina mobiltelefoner och kameror för att fotografera dig när du drar förbi så ska du åka gokart utanför riksdagen.

– Så här känns det nog för kungen och drottningen, tänker jag när vi åker förbi Myntgatan, som löper mellan riksdagen och Gamla stan.

Varenda en stannar, fotar, ler, ser bekymrad ut eller vinkar när vi susar förbi i våra små fordon.

Även om det är kul så känner sig undertecknad lättad över att inte köra ensam, eftersom det är allmänt känt att plötsligt kändisskap kan stiga en åt huvudet. Som tur är kör en av uthyrningsfirmans delägare Samer Afrem framför mig.

– Ser du hur alla tittar? frågar han när vi har stannat till bakom ett trafikljus vid Slussen.

Synd nog kan ingen sitta bredvid i gokarten. Å andra sidan är de så små att man lätt delar på samma fil och kan småprata mellan varven.

ANNONS

Det här med att de är små gör också att man lätt kan känna sig som en slags lustigkurre och vet inte hur man ska bemöta publiken längs vägarna.

– Vi åker inte förbi Stureplan, det är för jobbigt. Där stannar alla och tittar, ska röra och ställa massa frågor. Gasa på lite nu på raksträckan, säger Samer Afrem.

Firman F-Kartrent HB, är bara några veckor gammal. Samer Afrem drog igång den med kusinen Gabi Ablahad som redan har hyrt ut gokarts i Stuttgart, Hamburg och Berlin. Totalt har han nu 45 stycken och förhoppningen är att de båda ska börja hyra ut fordonen på Gotland nästa sommar.

Tanken var att uthyrningen i Stockholm skulle starta i början av sommaren men byråkratisk brevväxling med instanser som Vägverket gjorde att uppstarten drog ut på tiden.

– Jag är inte förvånad. Jag förstår att man måste vara noggrann med säkerheten, sa Gabi Ablahad innan vi åkte iväg.

Innan jag valde den snabbaste gokarten i stallet ställde jag tydligen de tre vanligaste frågorna:

Är det farligt?

Är det lagligt?

ANNONS

Händer det många olyckor?

Och jo. Lite farligt är det. För att hyra gokart, som klassas som en lätt motorcykel, måste man ha körkort och förstås följa trafikreglerna. Fast dessa är lätta att glömma i körruset.

I kontraktet, som måste skrivas under innan uthyrning, står det att man inte får idka gatlopp med fordonen. Det är en förståelig kontraktspunkt för tanken slår till direkt när det går fort, när händerna darrar på ratten och man flyger över asfaltsguppen.

– Kör med huvudet, sa Samer innan vi drog iväg.

Men huvudet är lätt att tappa när det går undan på en raksträcka. Hastighetsmätaren är glömd sedan länge och koncentrationen är svajig. Inte bara för att kändishybrisen börjar slå till utan även för att andra förare börjar prata, göra tecken eller peka.

Att detta distraherar beror ju på att denna typ av trafikkommunikation brukar signalera att något är fel.

Så när en spansktalande busschaufför plötsligt skriker något till mig i en bilkö utanför Centralstationen blir jag orolig. Han verkar så angelägen att jag genast misstänker punktering, trasigt avgasrör eller – gud vet vad.

Så skrockar han, blåser ut rök genom fönstret, drar in ett nytt bloss på ciggen och med stort leende hör jag till slut hans viktiga budskap.

ANNONS

– Du är som Formel1 1-liraren Fernando Alonso.

Gokarten går förvisso max 75 kilometer i timmen men eftersom föraren sitter så nära marken känns även låg hastighet ganska snabb.

Egentligen får de köras i 100 kilometer i timmen men Samer och Gabi har strypt ner dem för att vara på den säkra sidan.

Gabi Ablahad har inte varit med om några olyckor i Tyskland och inte den här sommaren heller.

Eftersom fordonen är så låga så är det klart att man syns sämre än andra trafikanter. För att motverka detta svajar en liten orange vimpelflagga längst bak men den inger tyvärr ingen större trygghetskänsla om en fet lastbil ligger och nosar en i baken.

Fast Samer Afrem säger att medtrafikanter tenderar att vara snällare mot gokart-förare.

– Till skillnad från när man kör vanlig bil så är faktiskt de flesta noga med att hålla avstånden.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS