"En av orsakerna till varför vi klarat oss bra är att vi inte är beroende av att kunderna ska göra M&A-affärer", säger BNP Paribas Nordenchef Eirik Winter. Foto: BNP Paribas.
"En av orsakerna till varför vi klarat oss bra är att vi inte är beroende av att kunderna ska göra M&A-affärer", säger BNP Paribas Nordenchef Eirik Winter. Foto: BNP Paribas.
M&A

"Framgång föder framgång"

BNP Paribas har tagit stora kliv in på den svenska M&A-marknaden. Nordenchefen Eirik Winter ser det som en fördel att inte vara beroende av den typen av affärer.

Uppdaterad 2020-10-30
Publicerad 2020-02-20

För några år sedan hade BNP Paribas knappt någon verksamhet alls i Norden inom M&A. Men sommaren 2017 fattade styrelsen för den franska storbanken beslutet att Norden skulle bli en strategiskt viktig region. 

– Jag kom hit för 18 månader sedan och har anställt över 50 personer, en stor del till investment banking. Vi har fått en snabbare och bättre start än jag kunde drömma om. Vi är nästan den enda europeiska banken som det går bra för finansiellt, vi märker att det finns ett stort intresse och behov av att ha en stark långsiktig europeisk bank som motpart, säger Nordenchefen Eirik Winter. 

Bakom beslutet ligger bland annat att Norden är en sofistikerad marknad som ligger långt fram när det gäller riskkapital, kunskap om företagsfinansiering och aktivister som till exempel Cevian. Andra skäl är att nordiska företag har kommit långt inom hållbarhet och digitalisering samt har relativt många globala företag. 

Tanken är att BNP Paribas ska sälja globala tjänster lokalt, vilket bland annat innebär att banken kan hjälpa exempelvis svenska exportbolag med tjänster i många av världens länder. 

– Nu är vi en fullt relevant spelare inom M&A, något av de senaste kvartalen har vi varit tvåa eller trea, det kan vara stora kast i statistiken beroende på när en stor affär görs. 

Hur bedömer du M&A-marknaden i år?
– Jag tror att det kommer att bli väldigt binärt. Om vi inte får den här avmattningen som alla pratat om i flera år så tror jag att många kommer att trycka på knappen.

– Det kan vara en offensiv åtgärd. Det kan också vara en defensiv åtgärd där en konkurrent på grund av teknikförändring och annat sätter sig i en position där man måste göra något. Sedan kommer finansieringskostnaderna fortfarande att vara otroligt låga. Väldigt få tror att räntor och kostnad för kapital kommer att öka, vilket gör att det blir lättare att räkna hem.

Det kommer enligt Eirik Winter att bli fler transaktioner på över 4 till 5 miljarder kronor i år om det inte blir någon större börsnedgång.

– Marknaden har lärt sig leva med osäkerheten runt Trump, handelskrig och brexit. Folk är trötta på det. Däremot är det ännu för tidigt att se effekterna av coronaviruset.

Innebär det att det finns mycket planer på M&A?
– Ja. Det finns en ganska stor pipeline med olika typer av transaktioner. Bara de senaste veckorna har BNP Paribas rådgett både Atlas Copco (12 miljarder kronor) och finska Cramo (10 miljarder kronor), några av deras största M&A-transaktioner. 

– Dels finns det numera ett större kontinuerligt flöde av transaktioner till följd av att riskkapitalbolagens fortsatta tillväxt och dels ser vi att fler företag arbetar mer aktivt med ett portföljtänk där M&A blir en alltmer integrerad del av strategin.

Eirik Winter räknar med att flera större bolag under de kommande åren kommer att överväga en börsnotering. Izettle skulle till börsen för ett par år sedan men hann precis innan bli uppköpt av Paypal.

– Det finns ett antal av den typen av bolag som kommer att titta på börsen de kommande åren. Vi vet också att Volvo Cars var på väg till börsen, det drogs tillbaka av olika skäl. Nu tittar man på nya lösningar. Ser vi något av den magnituden som kommer att komma ut i år så får det stor förändring på statistiken. 

Hur bedömer du konjunkturen och börsen i år, som du säger är viktiga faktorer för M&A-marknaden?
– Jag tror att det här kan fortsätta ett tag till, se bara på börsuppgången förra året. Jag tror inte att vi får en större korrigering nedåt. Volatiliteten kommer att finnas där, men jag tror att den tekniska förändringen, tillgången till kapital, riskkapitalbolag, aktivistfonder och andra kommer att driva marknaden. 

När ett företag ska säljas i år – blir det till börsen, en industriell spelare eller ett riskkapitalbolag?
– Priset är ofta avgörande. Det kan finnas en del mjuka faktorer som spelar in, om det hamnar i fel händer. För ett par år sedan var värderingarna högre på börsen, därefter har multiplarna varit högre för företagsaffärer. Det var Paypals köp av Izettle som satte igång den här trenden (maj 2018, reds anm), säger Eirik Winter.

– Jag tror att det kan finnas en öppning för en renässans på börsen. Tror man att börsen kan fortsätta upp ett tag till så kommer vi att få mer börsnoteringar än vi sett under de senaste två åren, fortsätter han. 

Hur bedömer du utvecklingen för er marknadsandel i Norden i år?
– Jag tror att vi kommer att ligga mellan 5-7 procent, om det kommer gå upp mot 10 procent skulle jag bli ganska nöjd. Jag vill att det ska vara en uthållig trend, det känner jag mig säker på, vi har ett så pass bra team och har fått en betydligt bättre start än vi hoppades på. Framgång föder framgång och många hör av sig till oss.

– Vi vill vara den odiskutabelt största europeiska banken för våra nordiska kunder och vi är ganska säkra på att vi kommer att ta marknadsandelar oavsett om marknaden går upp eller ner. Vi vet det på grund av vår pipeline och att vi har investerat i folk. 

Vad vill kunderna ha inom M&A? 
– Någon som är opartisk, som ger ärliga råd om vad de ska göra. En av orsakerna till varför vi klarat oss bra är att vi inte är beroende av att kunderna ska göra M&A-affärer. Det finns många banker som lever bara på avgifter från M&A. Vi har tre olika affärsområden och har i de flesta fall en väldigt långsiktig relation, allt från cash management till att hjälpa att ge ut gröna obligationer.

– Skulle vi ge fel råd i en affär kommer det att straffa sig på hela relationen. Vi ser inte M&A bara som en transaktion utan som del av vår relationsbyggnad. Särskilt i Norden tycker finanschefer och vd:ar om den inställningen. 

Hur unika eller mindre unika är ni i Norden med den inställningen? 
– Jag tror att det är ganska unikt. Våra europeiska bröder och systrar har mycket problem. De har varit tvungna att skära ned och har ett mindre antal kunder än vad vi har. De nordiska bankerna ser vi egentligen inte som huvudkonkurrenter utan de är lika mycket våra kunder, vi hjälper dem bland annat med att resa kapital internationellt.

I Norden täcker amerikanska banker ungefär 50 kunder, BNP Paribas cirka 300-400 kunder, vilket skiljer sig från de nordiska bankerna som täcker över 2 000 kunder, uppger Eirik Winter. 

– Vi kommer att göra stora transaktioner men också de som ligger mellan 1 till 5 miljarder kronor, medan nordbor gör allt från några hundra miljoner kronor och uppåt.

Platsannonser