SAS kommer att gå med vinst i tredje kvartalet och vända sig till institutionella investerare för att ta in nya pengar. ”Jag tolkar det som att staten inte kommer att gå in med nya pengar”, säger flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.
Flygexperten: "Sommaren 2022 kan bli en av tidernas bästa för SAS"

Mest läst i kategorin
Flygbolaget SAS levererade intäkter på drygt 7 miljarder kronor och ett resultat för skatt och jämförelsestörande poster på minus 1,6 miljarder för andra kvartalet.
– Förlusten var väntad. Men det var positivt att SAS hade ett positivt kassaflöde från verksamheten på 2,5 miljarder svenska kronor. Och de likvida medlen ligger på 8,5 miljarder vilket innebär att bolaget inte riskerar att hamna i en akut likviditetskris på kort sikt, säger norska flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs.
Inte desto mindre måste SAS hämta in nytt kapital och vd Anko van der Werff förklarar i rapporten att målet är minst 9,5 miljarder kronor som ska hämtas från ”nya investerare”.
– Som jag tolkar det säger Anko van der Werff att svenska och danska staten inte kommer att gå in med nya pengar utan att de ska vända sig mot institutionella investerare – förmodligen i en riktad emission, säger Hans Jørgen Elnæs och fortsätter:
– Men SAS ska också konvertera skuld och hybridobligationer på 20 miljarder kronor till aktiekapital. Och det inkluderar det hybridkapital som svenska, danska och norska staten bidragit med. Så svenska och danska staten kommer inte att försvinna som ägare.
Kommer SAS att kunna locka institutionella investerare att gå in med pengar?
– SAS vet förstås mer än vad de skriver i rapporten. Och jag tror att om allt kommer på plats så har SAS en framtid. Men en förutsättning är att bolaget genomför transformationsplanen SAS Forward, vilket innebär årliga kostnadsbesparingar om 7,5 miljarder kronor. Bolaget måste lyckas med förhandlingarna – både internt med fackföreningar och externt med leverantörer som leasingbolag. Skuldkonverteringen måste också genomföras, säger Hans Jørgen Elnæs.
Om förhandlingarna havererar är SAS öppet för rekonstruktionsprocesser.
– Man utesluter inte att göra en rekonstruktion – som Norwegian redan gjort. Och långivarna som konverterade till aktier i Norwegian har fått bra utdelning i form att kursuppgången.
Ytterligare en utmaning för SAS är de stigande flygbränslepriserna.
– Flygbränslekostnaderna var upp cirka 500 miljoner kronor jämfört med första kvartalet. Det beror dels på att priserna ökat cirka 60 procent sedan i januari, dels på att SAS ökat produktionen. I likhet med Norwegian och Flyer har SAS inte säkrat sina flygbränslepriser vilket innebär att prishöjningarna slår direkt.
Inte desto mindre spår Hans Jørgen Elnæs att SAS kommer att visa svarta resultatsiffror under tredje kvartalet.
– Oavsett kommer sommaren 2022 att kunna bli en av tidernas bästa. Efter två års pandemi och nedstängningar vill väldigt många resa på semester. Och jag tror att betalningsviljan är väldigt hög. Man kommer att få bra betalt för biljetterna och jag tror att SAS kommer att gå med vinst i tredje kvartalet.






