Realtid

Fiat knoppar av lastbilar och traktorer

administrator
administrator
Uppdaterad: 22 apr. 2010Publicerad: 22 apr. 2010

Kvar i koncernen med Sergio Marchionne som vd, blir personbilarna som ska dubbla intäkterna till och med år 2014.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Bloomberg.

I tisdags kom besked om att Fiat-grundarfamiljen Agnellis ättling John Elkann tar steget från att vara vice styrelseordförande i Fiat till att bli styrelseordförande efter Luca di Montezemolo.

Samtidigt meddelades att Fiat-koncernen kommer att delas upp så att personbilarna blir en separat enhet.

Och nu börjar detaljerna kring uppdelningen att klarna.

Ett nytt bolag kommer att bildas under namnet Fiat Industrial där allt utom personbilarna ska läggas:

• Fiats lastbilsmärke Iveco

• CNH som gör traktorer och byggmaskiner under varumärkena Case och New Holland

• de industriella och marina delarna av Fiat Powertrain

ANNONS

Fiats vd Sergio Marchionne blir styrelseordförande för Fiat Industrial.

Det som återstår i Fiat-koncernen är därmed bara personbilarna i Fiat Auto samt verksamheter för bilkomponenter inklusive motorer.

Fiat Auto hade intäkter på 26 miljarder euro i fjol, och har nu som mål att öka det till 51 miljarder euro år 2014 skriver Bloomberg.

Inklusive bilkompontenterna med motorer väntas intäkterna nå 64 miljarder euro år 2014 för det som kallas ”nya” Fiat.

Allt det som ingår i ”gamla” Fiat väntas ha intäkter på 93 miljarder euro år 2014, jämfört med prognosen för 2010 som ligger på över 50 miljarder euro.

Fiat Industrial väntas alltså nå intäkter på 29 miljarder euro år 2014.

Fiats vd Sergio Marchionne bedömer att uppdelningen av koncernen väntas underlätta en närmare allians mellan Fiat Auto och amerikanska Chrysler där Fiat har köpt en ägarandel på 20 procent.

Målet är nu att öka ägarandelen till 35 procent inom två år.

ANNONS

Realtid.se skrev under onsdagen att tyska banken Bayern LB bojkottar Goldman Sachs på grund av amerikanska finansinspektionen SEC:s stämning mot Goldman.

Men Fiat bryr sig inte om det utan har anlitat Goldman som finansiell rådgivare kring uppdelningen av Fiat.

En källa uppger dock att Goldman Sachs för ett sådant här uppdrag inte lär ha anlitats alldeles nyss, utan för en tid sedan. Det lär alltså ha varit innan SEC-stämningen blev känd.

– Det här är nog ett väldigt komplicerat uppdrag som är ett av de största i sitt slag i Europa i år, säger källan.

CNH är baserat
i Holland och är sedan tidigare börsnoterat för sig på New York-börsen. Fiat äger 90 procent av CNH.

CNH-aktien föll efter beskedet om Fiat-uppdelningen.

En förklaring är att CNH är den bästa delen av nya Fiat Industrial, där CNH nu kommer att klumpas ihop med Iveco och Powertrain-delarna som är mindre intressanta uppger en kapitalförvaltare för Bloomberg.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS