Realtid

Dyraste båten på Blocket

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 apr. 2009Publicerad: 23 apr. 2009

En 23 meter lång Ferretti för 22 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att Ferrettin var dyrast framgick i skrivande stund vid en prisrangordning av båtar som finns till salu på annonssajten Blocket.se.

Då blev Ferrettin den dyraste av dem alla, med en prislapp på 22.375.000 kronor.

Båten finns för närvarande i Spanien, framgår det av annonsen.

Den uppges vara från år 2003, och har två Caterpillar-motorer på 1.520 hästkrafter var.

Det finns plats för 42 personer som kan sova i båten.

I priset ingår gratis båtplats i Marbella till och med maj.

Hamnen är Puerto Banus, som enligt annonsen är den finaste på hela spanska solkusten.

Ferrettin har skötts av ett varv står det i annonsen, och sägs vara ett ”fynd”.

ANNONS

Säljare uppges vara Marina Marbella/Sea Ray Service Center, och en kontaktperson med namn Lotta står angiven med telefonnummer i Spanien.

– Jag står väldigt illa till just nu, och ska precis träffa en kund, säger hon när Realtid.se ringer.

– Men ring igen om en kvart.

När Realtid.se ringer igen vill Lotta prata om en annan båt.

– Vi ska precis ta in en ny båt som är större och nyare.

– Den kanske är mer intressant för dig.

Vad är det då?

– En Lazzara 840.

ANNONS

Det är en amerikansk båt, och 840 står för 84 fot motsvarande cirka 26 meter.

Den är från år 2007.

– Priset kommer att ligga på 3 miljoner euro. Det är jättebilligt för den båten.

Det motsvarar 32,3 miljoner kronor.

– Det här är en andrahandsbåt, men den har knappt använts.

– Normalt skulle priset ligga på 4,5-5 miljoner euro, men vi har satt ner den till ett specialpris.

Är det något fel på den?

– Nej, nej. Den behöver bara säljas snabbt.

ANNONS

Får man fråga vem som är ägare?

– Nej, det kan vi inte säga.

Är det någon känd?

– Inte i Sverige.

En affärsman?

– Ja.

Har han hamnat i kris?

– Ja, så är det väl.

ANNONS

– Ett skäl till att båten ska säljas är att han inte har mycket tid att använda båten tyvärr.

– Vi har inte detaljer om varför han vill sälja så snabbt och så billigt, men vi förmodar att det är problem som för de flesta nuförtiden.

Bilder finns på Marinamarbella.net.

Även om båten egentligen är 26 meter, är den bara 24 meter i vattenlinjen vilket förenklar beroende på de regler och licenser som krävs för att få köra båten.

Är det någon skillnad i karaktär från Ferrettin som verkar sportig och lyxig?

– Lazzaran är ännu lyxigare och finare. Se bilderna på vår hemsida.

Det visar sig att båtmäklarfirman Marina Marbella är ett svenskt familjeföretag.

– Det var min far Göran Sundberg och farbror Lars Sundberg som grundade företaget för 44 år sedan.

ANNONS

– Nu har jag börjat växa in i företaget också, säger Lotta.

Familjen har sitt ursprung i Göteborg.

Har ni företaget igång där året runt?

– Ja.

Går det bra?

– Ja, men man får jobba hårt i de här tiderna.

Brukar ni sälja båtar till svenskar?

– Ja, vi har kunder från Europa generellt och lite andra delar av världen.

ANNONS

Vilken är den största båten ni någonsin sålt?

– En specialbyggd stålbåt på 35 meter.

Ferretti är ett italienskt båtmärke som ägs av Ferretti Group vars omsättning legat kring 10 miljarder kronor per år.

I hela koncernen ingår nio olika båtmärken, inklusive Riva och Bertram.

Att döma av Ferretti Groups hemsida verkar det inte längre finnas någon Ferretti 760 i modellprogrammet.

Det finns en 731 och en 780.

780:an uppges vara 24 meter lång.

Lazzara Yachts är enligt sin hemsida ett familjeägt företag med över 50 års erfarenhet av att bygga båtar.

ANNONS

Ferretti för sin del talar om 1968 som sitt startår, så det företaget är i så fall drygt 40 år.

Hos Lazzara verkar modellen LMY 84 fortfarande tillverkas, och uppges ha en toppfart på 33 knop.

På Lazzaras hemsida bloggar familjemedlemmen Richard Lazzara som sägs vara tredje generationen båtbyggare i familjen.

Där finns även videoklipp med Tony Lazzara som har hand om kundtjänst på båtbolaget.

– Vi ger inte bara den bästa servicen till de av våra båtar som fortfarande har garantitid kvar, utan vi ger alltid bästa service till alla våra båtar, säger han där.

– Om vi måste flyga vår personal till en båt från vår fabrik i Florida, så gör vi ofta det.

– Vårt mål är inte att tjäna pengar, utan att ge Lazzara-kunden den bästa upplevelsen på sin Lazzara-båt.

Lotta Sundberg hör av sig i efterhand via e-post:

ANNONS

”Hej Ian,

Fin artikel. En grej bara. I Ferrettin sover upp till 8 plus två crew.

Jag tror att det måste blivit fel, att vi hade satt in 4 kabiner plus 2 crew, kanske programmet bara känner igen nummer, och det blev 42!

Jag har ändrat det nu. Kanske du vill ändra det i artikeln också.

Ferrettin har 1520 hk per motor.

Jag ska skicka dig lite andra intressanta båtar också.

Mvh,

Lotta Sundberg.

ANNONS

MARINA MARBELLA S.A.”

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS