Annons

Annons

Edit_Kunstlicher_foto_MariaOstlin.jpg

– Tyvärr satsar många företag hellre på tydligt mätbara och kortsiktiga säljdrivande kampanjer i sitt kommunikationsarbete, medan det långsiktiga varumärkesbyggandet prioriteras ned. Det skriver Edit Künstlicher, vd på PR-byrån EditK. Foto: Maria Östlin

"Därför bör bank- och finansbolag lägga om sitt kommunikativa fokus"

"Vi människor har en tendens att leva som om vi hade oändliga resurser, oavsett om det handlar om klimatet eller affärslivet. Det är dags att damma av ett ord som knappast trendat på Twitter under det senaste decenniet: långsiktighet." Det skriver Edit Künstlicher, vd för PR-byrån EditK.

Långsiktighet är lika viktigt i bolagsbyggande som i kommunikation. Ett starkt varumärke inom bank och finans står för trygghet och det är inget man bygger över en natt.

I dagens medieklimat går det snabbt att rasera det som tagit lång tid att bygga upp. Redan tio timmar efter Uppdrag Gransknings avslöjande om Swedbanks penningtvätt kom frågor från medierna om vd Birgitte Bonnesen verkligen kunde sitta kvar på sin post. Swedbanks kriskommunikation havererade och aktien föll med nästan 14 procent. Det är tydligt att offentligheten kräver att en så traditionell sektor som bank ska kommunicera på ett öppet och transparent sätt. Fel och brister ska tas på allvar internt, utredas och blottläggas. Gentemot kunderna måste öppenhet gälla, allt annat motverkar hållbarhet, stabilitet och långsiktighet.

En av Sveriges största sociala medieprofiler står för ett annat exempel på hur en högt uppskruvad verksamhet kan raseras på nolltid. Trots citat som "jag ska spotta ur mig bolag de närmaste åren” tvingas profilen lägga ner merparten av sina bolag och börja om från början. Orsaken: Strävan efter att växa snabbt var viktigare än att bygga en stabil grund och att växa organiskt.

Annons

Annons

Med den amerikanska presidenten som tveksam förebild har många opinionsbildare och näringslivsprofiler tävlat i att uttala sig chockerande i kontroversiella frågor för att plocka snabba poäng. Uppmärksamheten har tydligen ansetts vara värd den mediala baksmällan och de brända broarna som följt. 

Men, som alltid när pendeln slagit hårt åt ett håll, kan man nu ana en längtan efter något annat. Efter år av fokus på likes och användarnas jakt på uppmärksamhet har till exempel sociala mediebolag börjat sätta in bromsande åtgärder. Instagram prövar att gömma antal likes och Twitter förbjuder politisk reklam. The Economist rapporterar att en ny trend är född – “Slow Social”.

Vi anar också en längtan efter det djupgående och långsiktiga. Här borde bank- och finanssektorn titta på ett av nutidens mest givna exempel, Greta Thunberg. Det kan synas som om Greta blev världskänd över en natt, men hennes genomslag beror på enträget arbete. Ett tydligt budskap som upprepats gång på gång.

Ett exempel på företag som har lyckats med en långsiktig kommunikationsplan är Klarna, som började ompositionera sitt varumärke för tre år sedan. Bolaget hade länge hyllats i fintechkretsar - men omvärlden var inte lika positiv. Diskursen handlade om att bolaget skodde sig på människor som hamnade i skuldfällan. Bolaget uppfattades som kyligt, torrt och opersonligt. Klarna lanserade då kommunikationskonceptet “Smooth” med målsättningen att positionera om sig till emotionellt driven shopping. I år säger Klarna att arbetet börjat bära frukt, såväl marknadsmässigt som organisatoriskt.

Tyvärr satsar många företag hellre på tydligt mätbara och kortsiktiga säljdrivande kampanjer i sitt kommunikationsarbete, medan det långsiktiga varumärkesbyggandet prioriteras ned.

Samtidigt visar all erfarenhet att långsiktig och värderingsdriven kommunikation är det mest effektiva för att bygga varumärke och öka marknadsandelar. Här bör bank- och finansbolag nu lägga sitt kommunikativa fokus. Hållbara strategier är lika med social hållbarhet.

Edit Künstlicher
Vd, EditK

 

– Tyvärr satsar många företag hellre på tydligt mätbara och kortsiktiga säljdrivande kampanjer i sitt kommunikationsarbete, medan det långsiktiga varumärkesbyggandet prioriteras ned. Det skriver Edit Künstlicher, vd på PR-byrån EditK.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons