Burt ska hjälpa webbyråerna bort från sin teknikskräck. Realtid.se har pratat med Gustav von Sydow, en av grundarna.
Burts grundare sätter blåslampa på webbyråerna

Mest läst i kategorin
Bakom Burt står den
numera
Stockholmsbaserade Göteborgssonen Gustav von Sydow. Han arbetar annars främst för den prisbelönade webbyrån Daddy. De hjälper bolag som Scania, Telia Sonera, SAS och Google med online-strategier och innovativa reklamlösningar.
Men Burt verkar vara det som står honom allra närmast. Startup-bolaget tävlade i Plugg´s Start-Ups Rally som hade final i Bryssel i torsdags. Något pris fick Burt inte – men det var kanske inte heller väntat, menar Gustav von Sydow.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
– Bryssel gick bra, vi fick bra feedback på våra grejor. Men vi har uppenbart inte kommit lika långt som de längst upp. De har solid ekonomisk uppbackning av investerere, och vi har i princip bara eget satsat kapital. Vinnaren Mendeley är från Storbritannien och är som ett Itunes för företagsuppsatser. De lyckades måla upp journal research papers på ett sätt som kändes jättespännande. Ett sånt företag som hoppas att det ska gå bra för, säger Gustav von Sydow.
– Men det ryktas om att vi var nära toppen.
Burt hjälper reklambyråer att hitta nya lösningar i dagens webbutbud. Ett av Burts uttalade mål är att ta reklam och analys bortom det sedvanliga klickstyrda betalningssättet med banners och annat.
Bland Burts produkter märks Mememachine (cloudcomputing för marknadsföringsdata), Rich (ett analysverktyg för att utvärdera kampanjer) och Copybox. Det sistnämnda är det mest utvecklade konceptet.
– Vi har jobbat med problemet sedan jag träffade Gustav Martner för första gången på 2,5 år sedan. Copybox är ett slags Photoshop för copywriters. Det var den första produkten vi visade upp offentligt. Meningen är att göra det lättare för webbyråer att uttbyttja modern teknik, att väldigt snabbt, lätt och billigt kunna omsätta idéer till reklam, säger Gustav von Sydow.
– Vi får ju jobba mot förutfattade meningar här. Tekniksfärens uppfattning är att folk på reklambyårer är teknofober. Medan det egentligen bara är en annan verksamhet, ett annat uppdrag. Så Copybox är skapat för en annan typ av ändamål.
– Egentligen handlar det om ompaketering av tekniker som är etablerade men inte implementeras fullt ut och som vanliga reklambyråer inte utnyttjar fullt ut.
I september var vi i San Francisco på TechCrunch 50 utan att ha någon egentlig produkt med oss. De flesta andra startups som var där hade finansiärer och kommit långt med sina projekt. Men vi fick så bra respons. De människor som var utvärderare var precis såna som man vill ska värdera och uppmuntra det man gör, som grundarna av Netscape, Myspace och ICQ.
Fotnot: Ja, de är släkt. Gustav von Sydow är kusin till Ebba von Sydow..






