Utan Microsoft i ryggen ser Yahoo ut att tappa sitt första reklamavtal med en webbcommunity – till AOL.
Ytterligare problem för Yahoo
Mest läst i kategorin
Sajten Bebo har 12 miljoner unika användare i månaden i Storbritannien. I USA har Bebo bara knappt hälften så mycket. Ändå betalade mediejätten AOL motsvarande 5,1 miljarder kronor för Bebo i en affär som avslutas i dag.
Bebo skulle använda annonser från Yahoo, men nu väljer sajten istället AOL:s reklamtjänst Platform-A i USA.
AOL:s reklamtjänst Platform-A rankades som det största i USA, före Yahoos egen reklamtjänst, enligt analysföretaget Comscore i mars.
Bebos vd Joanna Shields är nu chef över AOL:s nya communitydivision. Enligt henne gäller Yahoos avtal med Bebo bara i Storbritannien, på Irland och i Australien, skriver Financial Times.
Nu ska AOL:s 30 miljoner användare av meddelandetjänsten AIM i USA lockas att börja använda Bebo. Bebo har redan 40 miljoner användare som ska få del av utbudet från AOL:ägaren Time Warner.
Om AOL:s reklamsamarbete med Bebo lyckas i USA, kommer Bebo knappast förnya avtalet med Yahoo för andra länder nästa år.
Avtalet, det första i sitt slag för Yahoo, är viktigt för att visa att Yahoo klarar sig i konkurrens med de andra jättarna i branschen.
Goolge har redan reklamavtal med sajterna Myspace och Friendster. Microsoft säljer reklamplats på Facebook.
Myspace och Facebook är de enda sociala nätverkssajter som är större än Bebo i USA.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.