Volvo satsar på att nå den kinesiska lastbilsmarknaden genom att utveckla en lågprislastbil.
Volvo satsar på billig lastbil
Mest läst i kategorin
I dagsläget har Volvo 0,3 procent av den gigantiska kinesiska lastbilsmarknaden, skriver tidningen Ny Teknik på webben.
Genom att halvera priset på lastbilarna, som nu ligger på mellan 700.000 och 800.000 kronor, vill man försöka konkurrera med de kinesiska tillverkarna. Kineserna dominerar marknaden och deras lastbilar har ett pris på runt 250.000 kronor.
Med mindre utrustning, färre hästkrafter och mindre tekniska finesser ska Volvo sänka kostnaderna för sina lastbilar.
– Vi tar det som är nödvändigt från väst, men gör det på ett asiatiskt sätt, säger Joachim Rosenberg, chef för Volvogruppens lastbilar i Asien, till tidningen Ny Teknik.
Tanken är att lastbilen ska tillverkas i Asien och att den ska vara på marknaden om ”ett till fyra år”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.