Lastbilstillverkaren Volvo anser att Franrike underminerar sin egen industriella bas, om lagförslaget går igenom att tvinga företag betala leverantörer snabbare.
Volvo rasande över ny fransk betalningslag
Mest läst i kategorin
Det skriver Financial Times.
Volvo säger att företaget kommer att se över sin leverantörspolicy om den franska lagen accepteras som innebär att företag måste betala leverantörer inom 60 dagar.
Frågan är extra känslig med tanke på att Renault är största ägare i Volvo med 20,5 procent av rösterna enligt Volvos senaste årsredovisning. Renault i sin tur ägs till 16 procent av franska staten.
– Om lagen godkänns, kommer vi att bli tvungna att ta den i beaktande i våra förhandlingar, säger Volvos finanschef Mikael Bratt till FT.
– Franska leverantörer kommer att tvingas vara mer effektiva inom andra områden om de vill fortsätta vara leverantörer till Volvo, säger han och anger att Volvo själva inte får betalt av sina kunder förrän efter långa perioder.
– Så det ligger i vårt intresse att ha långa betalningsvillkor, säger Bratt till FT.
Franska regeringen anser att landets dåliga vanor med att betala räkningar, har gjort att ekonomin för mindre franska företag försämrats. Betalnings(o)vanorna har gjort att utvecklingen av en grupp mellanstora exportföretag har hämmats, till skillnad från i Tyskland som har en välmående klass medelstora företag som kallas ”Mittelstand”.
Statistik visar att räkningar betalas i snitt inom 67 dagar i Frankrike, att jämföra med ett snitt på 57 dagar för hela Europa.
Att helt enkelt korta betalningstiden till 60 dagar, skulle frigöra upp till 35-40 miljarder kronor om året. Den franska regeringen bedömer att pengarna enkelt skulle kunna återinvesteras i tillväxt istället.
Lagen om betalningstiden är enligt FT ett led i de franska politikernas allmänna vilja att modernisera landets ekonomi. Ett helt paket förslag för detta syfte ska presenteras för det franska parlamentet denna månad.
Enligt lagen föreslås franska staten själv betala sina räkningar inom 30 dagar.
Volvo köper insatsprodukter från Frankrike för 35-40 miljarder kronor per år.
Volvo nämner redan som en lösning att ha en finansiell mellanhand som sköter betalningarna mellan leverantörer och Volvo. I Volvos fall är det amerikanska bolaget Prime Revenue som valts ut att utgöra en sådan mellanhand.
I slutändan var Volvo inte redo att koppla bort franska leverantörer som krävde betalningar inom 60 dagar.
Enligt Bruno Linsolas på Volvo ville inte bolaget att dess nära samarbeten med leverantörerna skulle äventyras.
– Leverantörerna måste kunna växa med oss, säger han till FT.
Volvo betalar enligt FT sina leverantörer efter i snitt 85 dagar. Det är ändå lägre än snittet för fordonsbranschen som enligt FT ligger på 90 dagar. Hela 39 procent av branschens bolag betalar räkningarna efter ännu längre tid.
Franska finansministern Christine Lagarde anser att fordonsindustrins oro är överdriven.
– Vi vet att fordonsföretagens affärsmodell är strukturerad på ett visst sätt, vilket är skälet till att vi gett dem tid att fasa in rimliga betalningsvillkor, säger hon till FT.
I praktiken innebär det att företagen har på sig till och med år 2011 att anpassa sig till den nya lagen.
– På tre år borde det inte vara alltför komplicerat att ändra affärsmodell.
Men om det krävs, kommer hon att sätta hårt mot hårt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.