Tidigare goda erfarenheter av vd Olof Sand avgjorde finansmannen Sven Hagströmers beslut att investera i it-bolaget Proact. Sedan dess har aktiekursen skjutit i höjden och Hagströmer är nöjd.
"Vi är nöjda med affären hittills....."
Mest läst i kategorin
”Vi är nöjda med affären hittills…..”, skriver Hagströmer i ett e-post till Realtid.se.
Hagströmer själv var tidigare med och startade ett annat it-bolag, Acando, där Olof Sand då var vd.
Nu återfinns Sand som vd för Proact, och går i dagarna en managementkurs på anrika Harvard i USA.
”Roligt att våra och Olof Sands vägar möts igen”, skriver Hagströmer i sitt e-post.
”Vi träffades på Acando när vi startade det. Redan då en prima karl. Vad skall han då inte bli efter Harvard?”
Hagströmer har köpt sina Proact-aktier via investmentbolaget Öresund, där han är huvudägare med finansmannen Mats Qviberg.
Öresund köpte i början på september en ägarandel på 5 procent av Proact för 25 miljoner kronor.
Det var till en aktiekurs på 50 kronor, vilket var något rabatterat då aktien samtidigt handlades i 52,50 kronor.
Säljare var Thomas Olausson via bolaget Sigal Ltd som i ett antal år varit storägare i Proact.
Sedan affären har Proact-aktien stigit 20-30 procent till 60-65 kronor.
Realtid.se försöker få tag på Proacts vd Olof Sand, men han säger i sin röstbrevlåda att han är tillbaka efter den 1 november då Harvard-kursen är avslutad.
Proacts investerarkontakt Hans Åkerlund svarar i telefon, och berättar lite om bolaget.
– Vår verksamhet är inte så konjunkturkänslig, eftersom vi kan hjälpa våra kunder att spara pengar.
– Det är viktigt för kunderna, inte minst i dåliga tider.
– Vi erbjuder kostnadseffektiva lösningar.
– Den tekniska utvecklingen går så snabbt, att det hela tiden kommer bättre lösningar.
Som Proact uttrycker det är bolaget ”specialiserat på lösningar för lagring och arkivering av digital information”.
Proact löser denna typ av problem genom att sälja hårdvara, mjukvara och tjänster.
Det är inte Proacts egen hård- och mjukvara, utan vidareförsäljning av andras.
Sådan vidareförsäljning utgör drygt hälften av Proacts intäkter, medan bolagets relaterade tjänster utgör knappt hälften.
Ska man tolka det som att ni säljer ett koncept och därefter lämnar kunden ”åt sitt öde”?
– Nej, det skulle jag verkligen inte vilja säga.
– Tvärtom tar vi väl hand om kunderna.
– Vår affärsidé är att hjälpa kunderna med komplexa lagrings- och arkiveringsproblem.
– Vi gör det genom att sälja system (hårdvara och mjukvara) samt tjänster.
– Tjänsterna utgörs till helt dominerande del av fleråriga kontrakterade support- och/eller driftkontrakt. Vi säljer inga system utan support.
– Eftersom området är av så komplex natur efterfrågar fler och fler kunder att få köpa lösningen som tjänst, det vill säga som driftåtagande.
– Därför är just denna del under stark expansion inom Proact.
Den marknad som Proact jobbar på växer grovt räknat kring 5 procent per år.
Proact har som mål att växa dubbelt så snabbt som marknaden i länder där bolaget är väletablerat, och snabbare på nya marknader.
Hittills finns Proact i Norden, Baltikum och Holland.
Bolaget har planer på att etablera sig i andra nordeuropeiska länder såsom Polen, Tyskland, Belgien och England.
Målet är att Proact ska vara etablerat i dessa länder inom 3-5 år.
Proacts lönsamhet ligger på en vinstmarginal före skatt kring 5 procent, och där är målet att höja den till 7 procent inom 3-5 år.
Etableringarna i nya länder kan antingen ske genom företagsköp eller genom att starta en helt ny verksamhet.
– Det viktiga är att hitta rätt människor, säger Åkerlund.
Det styr sedan på vilket sätt Proact ska etablera sig i landet.
Hur tillgången på rätt människor ser ut, styr även i vilka nya länder som Proact kommer att etablera sig först.
Proacts kunder är sådana som kan ha problem med att datalagringen och/eller att arkiveringen tar för stor plats, är för dyr och gör att data tar för lång tid att få tillgång till.
– Mångas mejlboxar svämmar över. Det kan vi lösa med smarta och kostnadseffektiva lagringslösningar.
Aftonbladet är en av de kunder som Proact sköter driften av backuper åt.
– Vi hjälper kunder som har ”mission critical information”.
– Det är företag där tillgången till information är avgörande för att göra affärer.
– Vi är specialiserat på detta, medan det finns många andra företag i it-branschen som är generalister.
– Vi är absolut bäst på den här nischen.
Finansiellt har Proact en stark ställning. Företaget har inga skulder och hade vid halvårsskiftet över 60 miljoner kronor i kassan. Det finns även en outnyttjad kreditram på över 40 miljoner.
Den starka ställningen har gjort att Proact har kunnat återköpa egna aktier så att antalet utestående aktier minskat från cirka 12 miljoner år 2006 till cirka 10 miljoner år 2009. De aktier som återköpts före stämman 2009 har makulerats.
Inköpta egna aktier kan antingen makuleras eller användas för företagsköp vid nyetableringar i andra länder.
Proact har drygt 300 anställda och är baserat i Stockholms ”it-förort” Kista.
Aktiemäklarfirman Remium har gjort en analys av Proact, och kommit fram till att bolaget klarar sig bra i lågkonjunkturen.
Remium räknar med att Proacts vinst per aktie på 3,97 kronor år 2008 växer till 4,43 kronor år 2009 och 5,72 kronor år 2010.
Med Remiums vinstprognoser värderas aktien därmed i ett p/e-tal på 14-15 för vinsten för 2009 och p/e 11 för vinsten år 2010.
Remium räknar med att Proacts intäkter på 1,0 miljarder kronor år 2008 växer till 1,3 miljarder kronor år 2009 och 1,4 miljarder år 2010.
Proact är ett av bolagen som presenteras på hemsidan Introduce.se som är kopplat till Remium. Där finns Remiums genomgång av Proact med prognoserna i en så kallad ”review”.
Realtid.se skrev tidigare om Introduce.se och företrädare där sa då att det är en slags kvalitetsstämpel på ett bolag att få vara med på Introduce.se.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.