Klädföretaget har nästan dubblat antalet butiker på ett år, men har börjat få en del växtvärk.
Våldsam tillväxt för rysk H&M-kopia

Mest läst i kategorin
Svenska investmentbolaget East Capital Explorer (ECEX) är delägare i ryska klädkedjan Melon Fashion Group, och under torsdagen framkom en del nytt om klädföretaget i ECEX resultatrapport för tredje kvartalet.
H&M hade enligt sin senaste resultatrapport 2078 butiker runt om i världen per sista augusti, vilket var en ökning med 105 butiker på nio månader.
Melon för sin del hade 436 butiker per sista september, vilket var en ökning med 163 butiker på nio månader.
Melon hade 397 butiker i Ryssland per sista september medan H&M hade 7 butiker där per sista augusti.
– Melon har fortsatt hög tillväxt, sa ECEX vd Gert Tiivas om ECEX resultatrapport under en telefonkonferens på torsdagsförmiddagen.
– Melon har nästan dubblat antalet butiker i år, vilket är rätt fantastiskt.
Tillväxten har kommit både från varumärken som ägs sedan tidigare, och från nyligen franchisade varumärken som Melon köpte tidigare i år.
Melon har även lanserat en herrkollektion med varumärket Befree.
– Så det är mycket som händer i Melon.
Intäkterna i Melon ökade under tredje kvartalet 2010 med 40 procent jämfört med tredje kvartalet 2009, mätt i lokala valutor.
– Vi har dock sett lite av en minskning av intäkterna i jämförbara butiker, vilket förstås inte är bra.
– Så helt klart har utvecklingen enligt vår bedömning påverkats av den väldigt, väldigt snabba expansionen.
Företagsledningens fokus i Melon har enligt Tiivas legat på att köpa in andra butikskedjor, att integrera dem med övriga organisationen i Ryssland och Ukraina, och att därutöver öppna nya butiker.
– Nu hoppas vi att fokus kommer att återgå från den väldigt höga tillväxttakten, till att förbättra Melons lönsamhet.
ECEX hade per sista september ett substansvärde (tillgångar minus skulder) på nästan 400 miljoner euro (3,5-3,6 miljarder kronor).
Härav svarade Melon för 10-11 miljoner euro (93 miljoner kronor), motsvarande cirka 3 procent av ECEX totala substansvärde.
Så här skriver ECEX om Melon i ECEX resultatrapport:
”Melon Fashion Group is an unlisted Russian fashion retailer with brands in the low- and mid-market segment.
It has an ambitious management team and a shareholder base that contributes with both entrepreneurial skills and financial expertise.
MFG has stable cash flows and no financial debt.
East Capital Explorer holds 16% of the company which it acquired for EUR 10m in 2008.
MFG’s turnover for the third quarter of 2010 amounted to RUR 1,246m (EUR 31m), an increase of 40% in local currency over the third quarter of 2009.
For the first 9 months 2010, MFG’s turnover was RUR 3,086m (EUR 77m), an increase by 36% in local currency compared to the same period last year.
MFG’s sales in comparable shops decreased by 2% in the third quarter compared to the same period last year in RUR terms (increase by 10% in EUR terms).
For the first 9 months, the comparable shops’ sales decreased by 6% in RUR terms (increased by 4% in EUR terms).
By September 30, MFG operated 436 shops, an increase by 30 shops since June 30.
During 2010, the number of MFG shops has increased from 273 to 436.
Out of the 436 shops, 39 are in the Ukraine and 397 in Russia.
Of the new shops, 87 were acquired and 76 were opened by MFG.
During the third quarter, MFG has continued to integrate the three newly acquired concepts (Springfield, Women’s Secret and Co&Beauty) into the group, while continuing to open new stores for the acquired as well as the original concepts.
In August, MFG launched ?befree man?, adding men’s wear to the previously women-only brand.
The new befree shops will be larger than the old ones to give space to the extended product range.
The focus on acquisition and rapid expansion during 2010 has come at the price of decreased sales per square meter and also decreased profitability.
During 2011, the company’s main focus will be shifted from expansion to profitability improvement.”






