Till skillnad från Stockholm märker Uppsala universitet inte av lågkonjunkturen.
Uppsala förvånas över Stockholm
Mest läst i kategorin
I fredags skrev Realtid.se om att lågkonjunkturen påverkar Ekonomernas Dagar, arbetsmarknadsmässa vid Stockholms universitet eftersom antalet företag på mässan har minskat kraftigt jämfört med i fjol.
Det fick projektledargruppen för motsvarande mässa – Kontaktdagarna vid Uppsala universitet – att reagera.
– Jag läste artikeln och tänkte: Oj, är det så tufft för alla andra. För trots finanskris och lågkonjunktur har vi fått in 63 utställare i år, säger Erik Göranzon.
Han är en av de i projektgruppen som har hand om kontakten med utställare för universitetets arbetsmarknadsdagar som börjar imorgon.
– Vi har varit i Linköping och på Handelshögskolan i Göteborg för att få inspiration, förklarar han.
Men trots att relativt många potentiella arbetsgivare kommer så är det ändå ett tapp från fjolåret då 85 företag valde att vara med på mässan.
– Då hade vi 25-års jubileum men ett normalt år brukar det ligga på 55 till 60 år, så det är ändå bättre än det brukar vara. Förra året var en fantastiskt mässa och jag tror säkert att vi drar fördelar av det, fortsätter Erik Göranzon.
Hundra knack – ett jatack, är en gammal devis från dammsugarförsäljningsbranschen. Erik Göranzon och hans team har kämpat för att skramla ihop 63 utställare och fått nästan tvåhundra nejtack på vägen.
–Vi har nog varit i kontakt med 250 företag. Det har varit svårt att signa nya bolag. Och flera har inte vågat ge ett rakt svar direkt. Vi har varit hårda med att vi inte ska sänka priserna trots att vi visste om finanskrisen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.