Realtid

TV4 förlorade mot regissörerna

Sara Johansson
Uppdaterad: 18 mars 2008Publicerad: 18 mars 2008

Reklamavbrott är en kränkning av upphovsrätten. Det meddelade Högsta Domstolen i sin dom mot TV4 i dag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag meddelades den tredje domen om reklamavbrott i film mellan filmregissörerna Vilgot Sjöman och Claes Eriksson och TV4.

Högsta Domstolen valde att inte ändra hovrättens dom. TV4 har enligt domen kränkt upphovsmännen genom att sända reklamavbrott i deras filmer och därmed ändrat i filmverken.

– Vilgot och Claes har genom sina personliga insatser i reklamavbrottsmålet stärkt upphovsmännens ställning i Sverige och förhoppningsvis utanför Sveriges gränser, säger Karin Enberg, ordförande i KLYS (Konstnärliga och litterära yrkesutövares samarbetsnämnd) i ett pressmeddelande.

TV4 döms att betala Vilgot Sjömans dödsbo och Claes Eriksson 150.000 kronor vardera.

Enligt pressmeddelandet från KLYS anser filmregissörernas advokat att domen är tydlig och att den bekräftar att upphovsrätten står sig stark i förhållande till radio- och TV-lagen.

– HD:s dom innebär att en eftergift av den ideella rätten vad beträffar reklamavbrott måste göras uttryckligen i avtal för att vara giltig, vilket är en viktig upphovsrättslig grundprincip, som nu får stor betydelse i den praktiska verkligheten, säger advokat Håkan Sjöström.

Målet och domen har beskrivits som principiellt viktiga eftersom den grundlagsstadgade upphovsrätten har ställts mot radio- och tv-lagen.

2002 visade TV4 Claes Erikssons film Hajen som visste för mycket och Vilgot Sjömans film Alfred. När de visades bröt kanalen för reklam vid två respektive tre gånger.

ANNONS

Regissörerna hävdade att detta kränkte deras verks egenart och där började rättsfallet. I tingsrätten vann de 2004 över TV4. Hovrätten fastställde tingsrättens dom 2006 med motiveringen:

”De aktuella reklamavbrotten har inte bara har brutit kontinuiteten och dramaturgin i filmerna utan också fogat in miljöer som är främmande och omotiverade. I något fall har avbrotten vidare inneburit att den eftersträvade dramatiska effekten av växlingen mellan två scener suddats ut”.

Nu har även Högsta Domstolen slagit fast att reklamavbrott bryter tittarens helhetsupplevelse av en film.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS