Många chefer har slutat på svenska mediaföretaget Bonniers amerikanska företagsköp som uppges ha drabbats av en "monstruös kulturkrock".
Turbulens för Bonnier i USA

Mest läst i kategorin
Ett år har gått sedan Bonnier köpte de två bolagen Time 4 Media och Parenting Group för 1,3 miljarder kronor av amerikanska mediajätten Time Inc.
Men de nya ägarna har ännu inte kommit till ro, skriver New York Post i en lång artikel med rubriken ”Souring on Swedes” (ungefär ”Surnar till på svenskar”).
Stämningen bland nyförvärvens personal präglas fortfarande av de stora besparingar som beordrats av Bonnier.
Många chefer har slutat, en del frivilligt och en del bara försvann.
Efter företagsköpen lovade Bonniers chef Jonas Bonnier att det inte skulle bli några större störningar.
– Men sanningen är att det blev en monstruös kulturkrock så snart företagsköpen var klara i februari 2007, säger en källa inifrån enligt NY Post.
Personalen grämer sig över att aktieoptionsprogram och bonusprogram tagits bort eller dragits ned.
Folk frågar sig även om Bonnier är rätt ägare av Time 4 Media och Parenting Group, som har tidningar med mycket större upplagor än Bonniers tidigare amerikanska förvärv World Publications.
Bonnier har anklagats för att favorisera chefer från World Publications i den nya, sammanslagna gruppen.
Personalens missnöje om detta dementeras av Bonniers USA-chef Terry Snow.
– Flera anställda inom våra senaste företagsköp har klättrat till högre positioner, men det är klart att alla känner sig inte bekväma med situationen, säger han till NY Post.
– Det går jättebra för Bonniers amerikanska bolag nu. I USA byter folk i mediabranschen jobb mycket oftare än här i Sverige så det är inget att oroa sig över, säger en källa hos Bonnier.
Även Jonas Bonnier själv tonar ned kritiken och pekar i stället på att Bonnier var tvungna att ta i med hårdhandskarna eftersom de köpta tidningarna gick så dåligt.
– Time Inc sålde inte Time 4 Media för att tidningarna var så framgångsrika att det bara var att köra vidare i gamla succéspår. Och inte trodde vi det när vi köpte. Men nu börjar saker och ting falla på plats, säger han till Realtid.se.
Chefskarusellen började snurra i oktober, då den största tidningen Field & Streams chefredaktör plötsligt hoppade av och började på en konkurrents tidning. En vecka senare hoppade hans närmaste medarbetare också av för att börja på samma konkurrenttidning.
Och på senare tid har trenden förstärkts så att det snart börjar likna råttorna som lämnar det sjunkande skeppet.
Mark Peruzzi som var chef för tidningen Skiing sedan 3,5 år stack i februari.
En viktig nyckelperson var Janet Chan som länge var redaktionell chef för Parenting Group, och har tidigare vunnit det stora branschpriset ”National magazine award”. Hon har hastigt och lustigt avgått från sin tjänst.
– Att Janet lämnade var en stor överraskning. Jag tror att hon inte ville göra en del av de förändringar som Bonnier ville att hon skulle göra, säger en källa till NY Post.
Bedömningen är att Chan hade ett bråk med Parenting Groups förlagschef Greg Schulman som tryckte på för att införa nya idéer på order av Parenting Groups vd.
En förändring gick ut på att byta inriktning från tidningar för nyfödda och småbarn till tidningar för mammor med barn i en bredare åldersgrupp.
Företaget bekräftar att en ny strategi utreds, utan att precisera.
Bonniers USA-chef Terry Snow ledde Bonniers första amerikanska företagsköp World Publications, när det gick ihop med Time 4 Media.
Ian Hammar