Realtid

Transportjätte stöttar Gillberg

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 maj 2008Publicerad: 28 maj 2008

Miljöaktivisten Björn Gillbergs satsning på den första kommersiella metanolfabriken i Sverige backas upp av en svensk transportjätte.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Branschföretaget TRB Sverige, som ägs av 16 större transportföretag, har tecknat sig för aktier i den nyemission som pågår i Värmlands Metanol AB.

Transportföretagen inom TRB omsätter nära 12 miljarder kronor, förfogar över 7.400 fordon och sysselsätter 9.400 personer.

– Vi ser det som mycket angeläget att stödja denna utveckling då vi inom en snar framtid måste ställa om våra energisystem både när det gäller tillgången på energi och av miljöskäl, säger Jan-Olof Arnäs, vd på TRB.

Vad menar du med att stödja?

– Oljeindustrin räknar med att produktionstaket för olja kommer att nås 2040. Den svenske oljeexperten Kjell Aleklett menar att takt nås 2015. Någonstans däremellan kommer efterfrågan överskrida tillgångarna. Det är alldeles för kort tid för transportnäringen att ställa om till andra energikällor.

– Riskkapitalet i metanolfabriken är ett sätt att stödja teknikutvecklingen inom förgasningsområdet, som metanol, syntetisk diesel, DME, och vätgas. Teknikutvecklingen gör att vi får möjlighet att välja vad vi vill producera.

Hur går diskussionerna bland TRB:s transportföretag?

– Det är ett enhälligt beslut från styrelsen att vi ska göra den här satsningen.

ANNONS

Hur mycket pengar investerar ni i Björn Gillbergs företag?

– Det vill jag inte avslöja. Det är ett rejält belopp men också en markering att det kan få allvarliga konsekvenser för samhället om vi inte hittar alternativa bränslen. Vi hoppas också att andra företag bygger produktionsanläggningar av den här typen. Enligt undersökningar finns det också tillräckligt med skogsråvaror för att klara efterfrågan på metanol.

Dock påpekar han att det är det nödvändigt med ny typ av motorer i lastbilarna för att kunna använda förgasningsbränslen som metanol.

– Scania har redan tagit fram en lastbil avsedd för etanol, men den borde även kunna användas för metanoldrift, säger Jan-Olof Arnäs.

Björn Gillbergs metanolfabrik i Hagfors i Värmland kostar 1,5 miljarder kronor att bygga och bedöms stå klar om tre år. Kapaciteten kommer att ligga på 300.000 liter metanol per dygn. Planen är att ytterligare 30 fabriker ska byggas runtom i Sverige.

– Det här kommer att bli det största industriprojektet i Sverige sedan kärnkraften, har Björn Gillberg sagt i en tidigare artikel i Realtid.se.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]