.. grundare till nystartade Stockholmsföretaget Brainspiration, som erbjuder äldre företagsledare att lära av yngre via omvänt mentorskap.
Thérèse Mannheimer...

Mest läst i kategorin
Du erbjuder mentorskap, fast åt andra hållet?
– Det började med att jag under min tid på Iqube kom i kontakt med Johan Staël von Holsteins vän Olle Söderberg som sedan kom att bli min mentor. Under vår relation så kom det fram att det inte bara var jag som tjänade på våra möten, utan även Olle!
Vad kan de yngre bidra med?
– Där de äldre bidrar med sin erfarenhet, så ligger nog vår styrka snarare i vår brist på erfarenhet och lärdomar. Denna brist skapar istället lägre associationsbarriärer, andra insikter och perspektiv på såväl nya som gamla problem, en förstahandskunskap om den verklighet som vi lever i och slutligen ett visst mått av dumdristighet. Istället för att ställa frågan ”varför?” så är vi mer fokuserade på ”varför inte?”.
Är du först med idén?
– Jag är nog inte först i Sverige men jag är först med att kapitalisera på det. Jag vet att det finns ett till initiativ i Skellefteå men mitt fokus ligger främst på näringslivet i Sverige och sen jobbar vi ju inte enbart med det unga mentorskapet, utan även med medieplanering, brainstormingsessions och föreläsningar och det paketet är vi nog först med.
Vilka företag riktar du dig in på med den här nya affärsidén?
–Våra produkter riktar sig till i stort sett alla företag som har en ung målgrupp, som kommer att behöva rekrytera unga, och som sen vill behålla de unga de rekryterat.
Hur går mentorskapet till?
– När en kund inleder en relation med en ung mentor börjar vi alltid med en initial behovsanalys. Vi tittar på vilken bransch de befinner sig i, direkta och indirekta utmaningar, personlighet och förutsättningar. Därefter börjar jakten på den unga mentorn.
– Vi tittar igenom våra nätverk. Vi inleder en relation med adepten och utvärderar löpande hur bra matchningen är. Varje ”paket” är fem möten och kan spridas ut över max sex månader.
Vad har dina uppdragsgivare fått ut av det här?
– Beroende på utgångspunkt får olika personer ut olika värden. En adept är en kvinna i 50- årsåldern. Hon är vd för ett dotterbolag som ingår i en stor koncern och med en medelålder på 55, med problem att rekrytera och en produkt som är väldigt svagt förankrad i den unga generationen. Det den unga mentorn diskuterar med sin adept varierar mellan allt ifrån rekryteringsincitament, drivkrafter och organisation till produktutveckling och personligt ledarskap.
Vad säger de unga om din idé?
– Intresset är mycket bra men det kan fortfarande bli bättre! De unga som nappar är även de som vi vill åt främst. Med tanke på att vi inte ”rekryterar” dem på akademiska meriter utan istället fokuserar på deras vilja att påverka, deras förmåga att kommunicera och deras drivkraft så blir det ganska självsållande. Men självklart vill vi att fler ska vilja ta den chans det innebär att vara en ung mentor!
Du var tidigare trainee hos Johan Staël von Holstein. Vad lärde du av honom?
– Min tid hos Johan lärde mig många olika saker, både från framgången och från misstagen. Medan jag lärde mig väldigt mycket av Johan själv så lärde jag mig nog ännu mer av entreprenörerna runt omkring mig, mina kollegor och alla fantastiska människor som jag fick möjlighet att träffa.
Bara två månader efter starten blev det klart igår att marknadskommunikatonsföretaget Bizkit Patrol förvärvade dig. Vad vill Bizkit med det?
– Jag startade egentligen Brainspiration redan i maj förra året men har under året tillägnat en hel del tid till att sätta konceptet, säljprocesser och nätverkande. Inte förrän vid årsskiftet blev mina produkter verklighet och där valde jag att gå ut med min första pressrelease. Bizkit förvärvade mig och även mina tjänster med mig av den enkla anledningen att vi kompletterar varandra utmärkt.
Går det att leva på din affärsidé?
– Jag lever inte på min affärsidé – jag lever för min affärsidé.