Realtid

Tekniken sågs som science fiction – nu är den här

självkörande
Flera bolag, däribland Waymo, slåss nu om att ligga först i kampen om de självkörande taxibilen. (Foto: Godofredo A. Vásquez/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 25 nov. 2025Publicerad: 25 nov. 2025

När framtidsscenarion målades upp på 1900-talet figurerade ofta självkörande bilar – men i verkligheten har det varit betydligt svårare att få till. Nu har det dock hänt något.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

Självkörande taxibilar sprids nu snabbt över USA efter årtionden av forskning och testverksamhet.

Tjänsterna har länge setts som framtidsvisioner, men nu börjar de bli en del av vardagen i flera storstäder – och tekniken är på väg mot både London och Tokyo.

Frågan är bara vilket företag som kommer att bli vinnaren i kapplöpningen, skriver The Economist.

Flera bolag med i kampen

Waymo är en het kandidat. Bolaget erbjuder i dag betalda resor i Atlanta, Austin, Los Angeles, Phoenix och San Francisco Bay Area.

Man planerar också att fördubbla antalet städer under det kommande året.

Men här finns också Tesla, som gradvis bygger ut sin enklare tjänst, fortfarande med mänsklig övervakning i bilen.

ANNONS

Dessutom lanserar Amazon sin Zoox, en helt omdesignad, dubbelriktad robotaxi, i fler delar av San Francisco.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Oron tycks minska

Allmänhetens skepsis är fortfarande stor på många håll, men erfarenhet av att åka verkar minska oron. Undersökningar visar att personer som provat robotaxi-tjänster har betydligt större förtroende än de som inte gjort det.

Antalet användare växer snabbt; Waymo passerade under tredje kvartalet en miljon månatliga aktiva användare, nästan en fördubbling på ett år.

Tekniska framsteg ligger bakom utvecklingen. Kombinationer av kameror, radar, mikrofoner och LiDAR gör det möjligt för fordonen att hantera allt från tät trafik till oförutsägbara väderförhållanden.

Färre olyckor

Generativ AI och avancerade simuleringar har gjort det enklare att träna systemen för ovanliga situationer.

Samtidigt visar skade- och olycksdata att självkörande taxibilar orsakar betydligt färre incidenter än mänskliga förare, skriver The Atlantic.

ANNONS

Trots tekniska framsteg och snabb expansion förblir ekonomin en utmaning.

Fortfarande dyrare

Självkörande fordon är betydligt dyrare att producera och driva än traditionella bilar, och operatörerna står för hela kostnaden för flottorna – inklusive underhåll, rengöring och personal som övervakar driften.

Konsultberäkningar visar att kostnaden per körd mile för robotaxi är flera gånger högre än för vanliga ride-hailing-tjänster.

Waymo ligger i topp

Kostnaderna väntas sjunka först under nästa decennium när sensorer och komponenter blir billigare.

Waymo ligger tekniskt före i USA, men Tesla satsar på ett billigare, kamerabaserat system som kan bli enklare att skala.

Samtidigt positionerar Uber sig som en central bokningsplattform, medan Nvidia levererar den nödvändiga AI-infrastrukturen till nästan alla aktörer.

ANNONS

ANNONS

Läs mer: Bilar är skapade för män – det dödar kvinnor i trafiken. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS