Realtid

Sverige frontar internetannonsering

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 maj 2008Publicerad: 26 maj 2008

Annonsmarknaden i Västeuropa rakar i höjden igen efter en nedgång – och Sverige går i bräschen för internetannonseringen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det säger reklamjätten WPP:s koncernchef sir Martin Sorrell.

– Aprils annonsintäkter var väsentligt bättre än i mars, säger han till brittiska tidningen The Guardian.

Mars var en annorlunda månad, meddelade han Reuters Global Technology på ett telekom-toppmöte i New York via en videolänk från London.

– April påminde mycket mer om januari och februari.

Aktier i WPP som äger annonsbyråerna JWT och Ogilvy & Mather samt mediabyråer som Mediacom och Mindshare, sjönk kraftigt i april efter nedgången i marshandeln.

Samtidigt menar Martin Sorrell att dynamiken inom reklamen håller på att förändras.

– I år blir Sverige det första landet där internetannonseringen går om televisionen. Nästa år kommer Google att bli en större annonsör i Storbritannien än ITV. Internetannonseringen kommer också slå internet i Storbritannien, sa han på toppmötet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]