Annonsmarknaden i Västeuropa rakar i höjden igen efter en nedgång – och Sverige går i bräschen för internetannonseringen.
Sverige frontar internetannonsering
Mest läst i kategorin
Det säger reklamjätten WPP:s koncernchef sir Martin Sorrell.
– Aprils annonsintäkter var väsentligt bättre än i mars, säger han till brittiska tidningen The Guardian.
Mars var en annorlunda månad, meddelade han Reuters Global Technology på ett telekom-toppmöte i New York via en videolänk från London.
– April påminde mycket mer om januari och februari.
Aktier i WPP som äger annonsbyråerna JWT och Ogilvy & Mather samt mediabyråer som Mediacom och Mindshare, sjönk kraftigt i april efter nedgången i marshandeln.
Samtidigt menar Martin Sorrell att dynamiken inom reklamen håller på att förändras.
– I år blir Sverige det första landet där internetannonseringen går om televisionen. Nästa år kommer Google att bli en större annonsör i Storbritannien än ITV. Internetannonseringen kommer också slå internet i Storbritannien, sa han på toppmötet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.