Realtid

Svenskar bakom "framtidssajten"

administrator
administrator
Uppdaterad: 20 jan. 2009Publicerad: 20 jan. 2009

Det har varit hemligt ett bra tag nu. Ett gäng svenska aktörer ska starta något i stil med Spotify. Men vad? Svaret får vi i april. Eller varför inte i Realtid.se, i dag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakom Snowfish står en bunt svenska musikbransch- och entreprenörsprofiler.

Realtid.se har fiskat lite hos Ludvig Werner, ordförande i ifpi och fram till våren 2008 vd för Bonnier Amigo Music, och fick napp.

– Snowfish är en ny sorts social nätverkssajt som ger dig möjlighet att publicera dig hur du vill – och du får betalt om det går bra. Det är en plats för dig som skapar musik, video, foto, bloggar eller är bra på communitydelen. Vi erbjuder verktygslådan som gör det möjligt. Du skapar din egen sida, säger Ludvig Werner, vd.

MySpace, Facebook, YouTube, Spotify – det återstår att se hur många starka varumärken marknaden tål. Men Snowfish-folket tror på sin idé som de hoppas ska bli en global portal.

– Det finns ingen annan som har den kombinationen, poängterar Ludvig Werner.

Sajtens slogan är ”the future of publishing”. Annonsörer ska ge kreatörer betalt för det de gör.

– Snowfish har en intäktsdel också. 50 procent av de intäkter som genereras på just din sida går direkt till dig. De flesta som blivit sedda på nätet kan ju lika gärna få betalt också, Inte bara uppmärksamhetsmässigt och emotionellt utan också finansiellt, säger Ludvig Werner.

– Betalningen beräknas på antalet annonsvisningar på varje enskild sida. Därefter avräknar vi månadsvis och betalar via PayPal. Somliga kan håva in stora summor, men det är viktigt att även de mindre exponerade kreatörerna kan lita på att de får sin lilla slant de också.

ANNONS

Med sig i Snowfish har Ludvig Werner namn som förläggaren och managern Jon Gray, tidigare på BMG Publishing. Niklas J Holmstén, ägare av produktionsbolaget STHLM Hitfactory & Hitfactory Songs, är också involverad.

I USA hittar vi Doug Ford, Grammynominerad låtskrivare/producent och delägare i företaget Hit Predictor/Promosquad.

– Vi går ut i betaversion om några veckor. Då har vi bjudit in ett tusental personer, huvuddelen i USA, för att testa tjänsten. Sedan går sajten live i april 2009, berättar Ludvig Werner.

Snowfish grundades 2007. Men när Realtid.se pratade med Mikael Bäckström, då på Whydan Holding inom Iqube-sfären, för tre månader sedan var han rejält tillknäppt och hemlig av sig. Bäckström jämförde dock lite försiktigt med Spotify.

Exakt varifrån Snowfish fått sitt riskkapital kan Ludvig Werner inte säga innan han fått de inblandades godkännande men lite kan han avslöja:

– Vår huvudägare är Staffan Holm, styrelseordförande i Live Nation, det vill säga gamla EMA Telstar. Iqube äger en liten del och så förstås alla i management och de anställda.

Professionellt material från etablerade skivbolag och artister kommer också att få sin plats på sajten, om intresse finnes.

– Jodå, vi erbjuder både professionella och amatörer en publik yta. Oavsett om det är en familjefilm eller den senaste videon från Bruce Springsteen. Det är definitivt vår målsättning, men vår primära målgrupp är ändå amatörer. Samtidigt behöver de som lägger upp sig på Snowfish inte stänga av sina gamla kanaler – snarare använda allt som komplement till varandra.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]