UPPDATERAD Internetsajten Svenskafans.com om fotboll har blivit en braksuccé, och nu börjar enligt vad Realtid.se erfar intresserade köpare som TV4 cirkla kring objektet som har en prislapp på 100 miljoner kronor.
Svenskafans på väg säljas för 100 miljoner kronor
Mest läst i kategorin
Familjen Stenbecks mediakoncern MTG la ett bud på 75 miljoner kronor för Svenskafans redan i fjol, men fick nej.
– Det har hänt att vi har fått förfrågningar från tänkbara köpare, och då har vi ibland valt att lyssna, säger Svenskafans grundare och delägare Anders Nettelbladt.
Ännu har dock ingen affär skett, och officiellt förnekar Nettelbladt att företaget är till salu.
– Det stämmer inte att vi är till salu. Att det skulle finnas en prislapp på 100 miljoner är trams.
Men enligt vad Realtid.se har det förts samtal där sajtens ägare deltog, och där det inte funnits någon tvekan om att Svenskafans.com är till salu för 100 miljoner kronor.
– 100 miljoner kronor är en helt rimlig prislapp för Svenskafans.com. Den är till och med för låg, säger en initierad mediakälla.
Svenskafans startades för åtta år sedan, och grundarna börjar enligt vad Realtid.se erfar känna sig mogna nu för att lämna över verksamheten till rätt pris.
Utöver Nettelbladt och andra privatpersoner, är spelbolaget Expekt.com med som storägare i Svenskafans med 30-50 procents ägarandel. Det är Expekt.com:s ägarbolag Atletico Nordic som är ägare, med Expekts grundare Christian Haupt och Conny Gesar bakom.
Från början var det mycket annonser från Expekt.com på Svenskafans, men nu annonserar alla stora spelbolag där fast de konkurrerar med Expekt.com.
– Det behövdes för att verksamheten skulle gå runt, säger en källa.
Även pokerbolag annonserar där.
– Genom sajten når annonsörerna rätt in i den åtråvärda målgruppen män i åldern 15-34 år, säger en källa.
Antalet besökare på sajten stiger hela tiden och är nu uppe i 265.000 unika besökare per vecka vilket är nytt rekord.
– Det har gått väldigt bra genom åren. Det är åttonde året nu, och vi fortsätter att växa. Det är jättekul, säger Nettelbaldt.
Orsaken till framgångarna är att folk har en drivkraft att få veta mer om sina favoritlag.
– Men fansen får inte behoven tillgodosedda via traditionella media. Där upptäckte vi att det fanns ett hål att fylla.
Nu har Svenskafans även startat ”Norskafans” i Norge för norska fotbollsfans.
På själva sajten Svenskafans.com är allt på svenska och fokus ligger på svensk fotboll, men det finns även massor av information om fotboll i många andra länder också.
Exempelvis startades nyligen bevakning på Svenskafans.com av fotboll i Tjeckien.
– Vi täcker fotboll över i princip hela världen, säger Nettelbladt och att Svenskafans bevakar fotboll i länder som USA, Brasilien, Peru och Korea.
Fortsatta förbättringar av Svenskafans.com kommer framöver.
– Det är riktigt roliga saker på gång, säger han och pekar på bevakningen av fotbolls-em på Svenskafans.com som inleds 1 juni.
Enligt en källa kommer Svenska fans skicka ner sju journalister för att bevaka fotbolls-em.
Nettelbladt vill inte kommentera vilka som är ägare till Svenskafans förutom honom själv.
– Verksamheten ligger i fyra olika bolag med olika struktur.
Exempelvis görs produktionen av videoinslag på Svenskafans av bolaget Dobb Production AB.
Det finns även ett lettiskt bolag som startade en riktig tv-kanal med sport i Lettland.
– Det fick vi tyvärr lägga ner. Satsningen var misslyckad, säger Nettelbladt.
Kanalen var igång under ett halvår under 2007 via Siriussatelliten på kanalplats 538.
18 miljoner kronor satsades på den kanalen.
– Men det var inte vi som satsade pengarna, utan en extern investerare.
Svenskafans har i dagsläget 16 anställda. Verksamheten är lite utspridd med två kontor i Stockholm, ett kontor i Göteborg, ett kontor i Malmö, och en representant i Norrland.
Familjen Bonniers tv-kanal TV4 satsar på fotboll via internet på sin sajt Fotbollskanalen.se. Med cirka 160.000 unika besökare per vecka har den sajten drygt hälften av antalet besökare hos Svenskafans.com.
Enligt Realtid.se:s källor är Fotbollskanalen.se en mycket ”magrare” fotbollssajt än Svenskafans.com. Fotbollskanalen har lite avskalade nyheter, medan Svenskafans har långa analyser och läsarnas egen diskussion i användarforum som en huvuddel.
Vill TV4 köpa Svenskafans?
– Vi kommenterar aldrig vad vi gör och inte gör. Vi har inga som helst kommentarer till det, säger Mattias Fyrenius. Han är chef för TV4:s affärsområde ”nya medier” där Fotbollskanalen.se ingår.
Fyrenius uppger sig vara nöjd med Fotbollskanalen.se och att den sajten visar god tillväxt.
Samtidigt ger han en indikation på att TV4 skulle kunna vara intresserat av Svenskafans.
– Visst är det en viktig del av vår strategi att satsa stort på fotboll, säger Fyrenius utan att precisera närmare.
MTG satsar stort på internet, och köpte nyligen communitysajten Playahead för ”en dj*vla massa”.
– Det går bra för MTG. De har stålar, säger en källa som anger att det är samma för TV4. Han utpekar därför TV4 eller MTG som de troligaste köparna av Svenskafans.
– De kan vara mer aktiva med web-tv på Svenskafans och erbjuda fotbollsmatcher via sajten genom ”pay per view”, säger källan.
Videoinslag har redan blivit en viktig del av Svenskafans.com. Som tecken på sajtens tyngd, blev Svenskafans videoreporter David Fjäll handplockad av Sveriges Television för att bli sportreporter där.
Fjäll har fått så stor betydelse att AIK vid ett tillfälle väntade med att starta med ett träningspass tills Fjäll hade anlänt.
– Vi väntar tills Fjäll har kommit, sa AIK:s chefstränare Rikard Norling då som förklaring till förseningen.
Enligt Svenskafans AB:s årsredovisning för räkenskapsåret 1 maj 2006-30 april 2007 hade bolaget det året en omsättning på knappt 5 miljoner kronor, och ett resultat före skatt på drygt 100.000 kronor.
Det året dubblade styrelsen och vd sina löner och ersättningar till över 900.000 kronor.
Enligt årsredovisningen satt Anders Nettelbladt, Christer Fahlstedt, Michael Fahlstedt och Peter Muld i styrelsen.
I årsredovisningen står det att Svenskafans AB äger 20 procent av Dobb Production AB.
Enligt Affärsdata hade Dobb Production AB en omsättning på knappt 2 miljoner kronor och 13 anställda år 2006.
I Dobbs styrelse sitter Christian Haupt, Conny Gesar och Peter Muld.
Svenskafans har registrerad hemvist i lyxförorten Djurholm utanför Stockholm. Dobbs är registrerat på Nybrogatan på Östermalm i Stockholm.
Utöver besökarna på Svenskafans.com har sajten många registrerade medlemmar.
– En risk om Svenskafans säljs till ett etablerat mediaföretag, är att besökarna flyr till andra oberoende fotbollssajter, säger en källa och menar att det lite som förklaring till framgångarna ligger just att Svenskafans är ett oberoende och fritt forum.
Det får inte bli alltför kommersialiserat. När medlemmen ”Butiksråttan” började göra reklam för AIK-kläder på Svenskafans länkade AIK-forum, blev det stor proteststorm bland de andra medlemmarna.
Ian Hammar
08-545 87 151
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.