Realtid

Svenska Spel toksatsar på reklam

Helene Rothstein
Uppdaterad: 13 feb. 2008Publicerad: 13 feb. 2008

Samtidigt som de utländska spelaktörerna Expekt.com, Partypoker och Ladbrokes minskade reklaminsatserna förra året med 140 miljoner kronor – ökade Svenska Spel sin annonsering med med 56 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I dag rapporterade Svenska Spel att de gjorde en vinst på 5.247 miljoner kronor för 2007 – en förbättring med 440 miljoner kronor jämfört med 2006.

– Vi har stärkt vår position under året och framtiden ser ljus ut, även om sista kvartalet 2007 pekar på en avmattning i tillväxten, säger Jesper Kärrbrink, vd Svenska Spel i en kommentar.

Svenska Spel har bland annat stärkt sin position genom att spendera 56 miljoner kronor mer på reklam jämfört med 2006.

Då låg reklamutgifterna för Svenska Spel på 257 miljoner kronor.

Men i fjol spenderade det statliga spelbolaget 313 miljoner kronor – över 850.000 kronor om dagen – på reklam.

Det visar siffror från SIFO Research International.

– Ett sätt att sammanfatta Svenska Spels år är att man har lyckats får allt fler att spela för allt mer pengar. De politiska högtidstalens påståenden om att vi upprätthåller ett spelmonopol för att minska problemen med spel framstår som tomma ord, säger Christofer Fjellner, europaparlamentariker för Moderaterna.

– Det är mycket snack om spelansvar men deras egna hårda siffror visar med all önskvärd tydlighet att fler spelar för mer, fortsätter han.

ANNONS

Samtidigt som Svenska Spel har satsat allt mer på reklam har privata spelbolag som Ladbrokes och Partypoker.com spenderat allt mindre.

Partypoker.com satsade 89 miljoner kronor 2006 och minskade sina reklaminvesteringar kraftigt till 50 miljoner kronor i fjol.

Ladbrokes.com minskade sina reklamsatsningar från 23 miljoner 2006 till fyra miljoner kronor för 2007.

Men en annan uppstickare är föreningslivets eget spelbolag, Folkspel, som satsat 32 miljoner kronor mer på reklam i fjol jämfört med 2006.

Folkrörelsernas reklamsatsning hoppar därmed upp på tredje plats i Sverige för 2007.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Helene Rothstein
Helene Rothstein
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]