Realtid

Svenska Spel detroniserat av Betsson i spelansvar

Martin Lindgren
Uppdaterad: 15 dec. 2009Publicerad: 15 dec. 2009

Betsson har utsetts till världens mest ansvarsfulla spelbolag vid en branschgala i London. Svenska Spel vann 2007, men ställde inte upp i årets tävling.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Utmärkelsen delades ut av branschnyhetssajten e-Gaming Review. Svenska Spel deltog inte i årets utvärdering, som bygger på egna anmälningar.

Pontus Lindwall, vd på Betsson, är glad över vinsten men vill
inte ge sig in i diskussioner om vem som är bäst:

– Svenska Spel är duktiga på det, och vi är också duktiga.

Svenska Spel, som brukar berömma sig för sin ansvarsfulla hantering av spelmissbruk, förlorade nyligen ett mål i Marknadsdomstolen om just världsledarskap på så kallat spelansvar: spelbolaget Ladbrokes stämde monopolet för att ha marknadsfört sig som just världsledande på området.

Marknadsdomstolen skriver i sin dom att Svenska Spel inte presenterat tillräckligt material för att stödja att det påståendet är korrekt, men nämner internationella utmärkelser, utan att närmare gå in på vad för slags utmärkelse det handlar om.

Utmärkelsen i fråga är en som har vunnits i konkurrens med enbart andra monopol, enligt Johan Tisell, presschef på Svenska Spel, och däri ligger problemet med marknadsföringen: Svenska Spel är i själva verket världsledande bland spelmonopolen, inte bland samtliga spelbolag.

Tisell understryker dock i sammanhanget att Svenska Spel själva inte argumenterar för eller emot att behålla spelmonopolet.

– Däremot ska det vara ordning och reda på spelmarknaden; alla ska följa samma regler, säger han.

ANNONS

Vidare, om spelansvar:

– Det är bra om så många som möjligt tar ansvarsfrågorna på allvar. Vår spelansvarsstrategi bygger på att vi tror att det kommer att bli en naturlig del av utbudet hos spelbolag, en konkurrensfördel i framtiden, så folk känner att de kan spela.

Vad gäller EGR-utmärkelsen, den som Betsson vann, var Svenska Spel inte med i år.

– Man skickar kanske inte in det där varje år, utan bara de år man har något extra man vill belysa, säger Jeanette Ström, PR-chef på Svenska Spel.

Hon säger att utmärkelsen enbart gäller onlinespel, och att Svenska Spel gjort en hel del i spelansvarsvägen som inte har med enbart onlinespel att göra, exempelvis infört obligatoriska månadsbudgetar.

I en TT-artikel från september i år sägs att den svenska argumentationen gentemot EU-kommissionen i frågan om att behålla spelmonopolet eller ej bygger på sociala och samhälleliga hänsyn.

Svenska Spel var Sveriges nionde största annonsköpare under första halvåret 2009, enligt Sifos reklammätningar (redovisade på DagensHandel.se).

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS