Realtid

"Svensk bilindustri borta inom fem år"

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 okt. 2008Publicerad: 21 okt. 2008

"Varken Volvo eller Saab finns om fem år", säger Peje Emilsson, tung rådgivare till såväl länder som näringslivsdirektörer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svensk bilindustri genomgår just nu en kris, uppsägningarna duggar tätt och diskussionen om hur Volvo och Saab ska överleva står på den politiska agendan.

Men enligt Peje Emilsson är slaget redan förlorat för de två svenska nationalklenoderna:

– För Volvo och Saab, som vi känner bolagen i dag, är det kört. Vi kommer inte ha kvar någon tillverkning av bilar i Sverige i framtiden, säger Peje Emilsson.

– Saab, till exempel är ju ett bolag som bara gått med vinst ett enda år av de 60 som bolaget existerat, säger Peje Emilsson.

– Läget förbättras inte direkt av att ägarna, GM och Ford, också är konkursmässiga.

Om krisen fördjupas ytterligare kan det leda till att amerikanarna slår vakt om den inhemska produktionen ytterligare.

– Med Obama som president ökar den amerikanska protektionismen ytterligare, eftersom han inte är någon frihandelsvän.

Idag finns det cirka 140 000 jobb inom den svenska fordonsindustrin, inräknat underleverantörer.

ANNONS

Vad kan då svenska politiker göra i det här läget?

– Det tråkiga svaret är att det inte finns några quick fixes, några enkla lösningar. Jag tycker att Gunnar Lindstedts artikel i VA om att det är kört för svensk bilindustri är mycket tänkvärd. Det gäller att ha ett långt perspektiv i alla åtgärder som politikerna nu sätter in.

Emilsson menar att effekten för svensk ekonomi blir lika omfattande – eller större – som när varven och tekonindustrin gick omkull.

Men Peje Emilsson är trots att några besvärliga år väntar ändå hoppfull:

– På fem års sikt är chanserna mycket goda om politikerna genomför stödåtgärderna på ett begåvat sätt, samtidigt det kan dyka upp en massa nya små företag. Sverige har otroliga möjligheter inom till exempel miljöområdet.

För egen del är Peje Emilsson missnöjd med att ständigt kopplas ihop med Wallenberg-gruppen.

– Vår verksamhet i Kreab är mycket större än så. Vi har över 250 stora kunder och omsätter 300 miljoner kronor. Bara den senaste tiden har jag varit i New York två gånger samt i Kina och Tyskland.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS