Nya långa samarbetsavtal och betydligt fler bilar till start än någonsin. Är det en finanskris så syns den i vart fall inte i STCC eller Carrera Cup - landets två mest populära bilserier.
STCC vinnare i sponsorjakten

Mest läst i kategorin
I lågkonjunkturer sägs det att godisförsäljningen, klädköpen och biobesöken ökar. Tydligen gäller det även stödet till den kostsamma och sponsorberoende STCC-serien.
– Vi har inte märkt av någonting. Vi har flera nya bra avtal och det kommer ett par nya bilmärken till start nästa år, så serien växer sig större än tidigare, säger Bob Huzell, STCC:s vd.
Huvudsponsorn och seriesponsorn har avtal som löper vidare och samtidigt har serien klart med ett nytt treårsavtal med en däckfabrikant. Dessutom ger sig två nya bilmärken, varav ett är Saab, in i serien och tv-avtalen har omförhandlas så att både SVT och Viasat kommer att visa tävlingarna.
Även i Carrera cup – serien där prins Carl Philip Bernadotte tävlade sporadiskt under året – är intresset stort.
Jan ”Flash” Nilsson, vars företag Flash engineering driver serien, förklarar:
– Vi drabbas inte alls. Vi hade sålt 20 bilar till nästa år och när finanskrisen började så var det tio köpare som drog sig ur. Det tog inte lång tid förrän de tio bilarna var sålda igen, säger ”Flash”.
För sitt STCC-stall räknar han inte heller med någon minskning av budgeten.
– Jag tror att företagen väljer att satsa pengar på det som de känner ger mest tillbaka. Därför väljer de att fortsätta samarbeta med oss för att i stället dra ner på andra delar. Vi är till och med i ett läge där vi nästan får tacka nej till sponsorer.