Reklamkostnader för statliga bolag ökade lavinartat i fjol.
Statliga reklam- kostnader skenar
Mest läst i kategorin
Flera bolag som helt eller delvis ägs av staten satsade stort på reklam i fjol. Det visar siffror från Sifo International.
Vasakronan ökade sina reklamkostnader enormt, med 233 procent under 2007.
Även Systembolaget satsade hårt på kampanjer och reklamkostnaderna gick upp med 62 procent.
Björn Rydberg, presschef på Systembolaget, säger att siffrorna är så kallade bruttosiffror och att de verkliga kostnaderna kan vara lägre.
Han tillägger att Systembolaget har valt att satsa ännu mer på information samtidigt och att valet av andra medier drivit upp kostnaderna.
– Det har till exempel varit en tv-reklam om lagning och ålderskontroll som vi kombinerat med en satsning på internet, säger Björn Rydberg till Realtid.se.
Systembolaget har tidigare satsat på radioreklam som är billigare. Björn Rydberg anser reklaminvesteringarna i tv och internet har varit mer framgångsrik.
Han betonar att Systembolaget inte marknadsför sina produkter, utan det gör leverantörerna.
Vin & Sprit spenderade nästan lika mycket på reklam som Systembolaget.
Kostnaderna för sprittillverkaren gick upp med tio procent, från 41 miljoner kronor till 45 miljoner kronor.
Nordea är ett av få statliga bolag som hade lägre reklamkostnader förra året. Å andra sidan spenderade banken 105 miljoner kronor under 2006.
SJ och SAS ökade sina reklamkostnader med drygt en tredjedel och har båda kommit upp i över 120 miljonersstrecket.
Det företag som ser ut att toppa ligan är Telia Sonera. Även om kostnaderna inte ökade lavinartat är reklamen dyr i drift.
Förra året spenderade företaget nästan 683 miljoner kronor på reklam, nära 100 miljoner kronor mer än under 2006.