UPPDATERAD På Spotify strömmar musiken gratis om du står ut med reklam. Nu har den svenska succén gjort dealar med U2 och Universal.
Spotify fångar U2 och Universals nya deal
Mest läst i kategorin
U2 spelar på Barack Obamas fest och i Cannes pågår musikbranschmässan MIDEM.
Bättre tidpunkt för Spotify att ingå avtal med U2 att strömma rockstorheternas nya singel är svårt att tänka sig. Spotify – som startades 2006 av Daniel Ek och TradeDoubler-grundaren Martin Lorentzon – får nämligen strömma singeln Get on your boots till sina användare – innan låtens fysiska release.
U2:s nya album, No line on the horizon, släpps den 2 mars av skivbolaget Mercury, som distribueras av Universal. Skivan är produced av gamla vapendragarna Brian Eno, Daniel Lanois och Steve Lillywhite.
Från Cannes når oss också nyheten att The Universal Music Publishing Group och rättighetsbevakarna Society of Authors, Composers and Publishers Of Music (SACEM) firar att deras gemensamma paneuropeiska licensavtal fyller ett år. Samarbetet gäller licensiering och administration av rättigheter för online och mobil i Europa.
Det döps nu till D.E.A.L (Direct European Administration and Licensing). Jättarna kommer att samarbeta med tre digitala tjänster. Spotify får celebert sällskap av Amazon och Nokias omtalade tjänst Come With Music.
Universal drar med andra ord på sig bootsen och försöker stampa ut en del av den illegala nerladdningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.