Realtid

"Släpp på prestigen"

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 maj 2008Publicerad: 29 maj 2008

Ska man bli riktigt bra på affärer får man inte låta vinnarinstinkten komma i vägen. Ingemar Stenmarks ärkerival Klaus Heidegger vet vad som krävs om Anja Pärson ska komma längre än sina svenska förebilder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den som gick i svensk skola i början av 1980-talet fick se vår egen Ingemar Stenmark köra storslalom på lektionstid mot Marc Girardelli från Luxemburg, schweizaren Pirmin Zurbriggen och österrikaren Klaus Heidegger.

Stenmark flyttade efter skidkarriären till Monaco dit han fick med sig Pernilla Wiberg och flera andra – kanske av skatteskäl, kanske för solen, men knappast för affärsklimatet.

Men visst gör de affärer. Stenmark är frontfigur för det slovenska skidmärket Elan. Zurbriggen säljer skidor åt italienska Nordica, Girardelli åt österrikiska Head.

Anja Pärson har Salomon som sponsor, Pernilla Wiberg har fortfarande Rossignol.

Klaus Heidegger däremot, har lämnat skidvärlden bakom sig. Numera åker han som mest några dagar om året hemma i Kalifornien – i Mammoth Mountain där Anja tog sin första världscupseger 1998.

När Heidegger gett upp skidåkningen tog han och hustrun över svärfaderns kedja av naturapotek som hann växa ordentligt innan kosmetikjätten L’Oreal köpte alltsammans.

Heidegger valde att köpa in sig sig i ett företag som säljer fotriktiga skor. I Sverige kostar skorna ett par tusen kronor paret och säljs bland annat av Naturkompaniet och Intersport. Filialen drar in knappt en miljon kronor om året i provision.

Nu hoppas han att företaget ska växa över hela världen. Kanske kan han sälja det en dag och börja på något nytt. För han trivs som företagare, fastän det enda som påminner om skidåkningen är hårt arbete.

ANNONS

Klaus Heidegger tänker efter en stund. Som affärsman är det inte alls samma egenskaper som räknas som i pisten.

– Skidåkning är ingen lagsport. I ett företag gäller det att vara en lagspelare. Jag kan bli så tävlingslysten att det kan uppfattas som aggressivt, både av medarbetare och kunder. I affärer gäller det att lösgöra sig från tävlingsinstinkten.

Det betyder inte att han inte vill lyckas.

– Det är klart att du vill vinna, men det går inte att vara överlägsen.

Vad är ditt råd till Anja Pärson om hon vill bli företagare när hon slutat tävla?

– Bjud på dig själv. Var inte stingslig. Släpp fram andra och våga ta udden av din egen förträfflighet, säger Klaus Heidegger.

– Och en sak till. Välj att ägna dig åt något som gör dig engagerad. Det är lätt att sjunka ner i en tillvaro där allt faller på plats av sig själv.

– Motstå frestelsen. Se till att resa dig och ändra på förutsättningarna i ditt liv.

ANNONS

Klaus Heidegger trivs i USA. Österrike har han lämnat bakom sig.

– Jag är glad över att jag bröt upp, men kanske har jag något att komma tillbaka till en dag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]