Slaget om den nordiska postmarknaden är långt ifrån över.
Slaget om postmarknaden fortsätter

Mest läst i kategorin
Den svensk-danska postfusionen låg i luften och i Norge laddar nu den omkörda huvudkonkurrenten Posten Norge upp för nästa batalj.
Posten Norge drar in 23 procent av sina intäkter från satsningar utomlands, merparten från Citymail i Sverige. Totalt har företaget plöjt ned fem norska miljarder på fyra år i nordiska satsningar, vilket har gett en förstaplats i Skandinavien.
Men den förstaplatsen gick förlorad när den svensk-danska fusionen på postmarknaden gick i lås i tisdags. Nu är Posten Norge tvåa.
I en kommentar till tisdagens fusion skriver Posten Norges koncernchef Dag Mejdell att ”Posten Norge måste fortsätta satsningen på nordiska lösningar och stärka sina nordiska positioner”.
Samma tongångar kommer från Mats Forsberg, Citymail Swedens vd.
– Vi har upplevt en konkurrenssituation här (i Sverige) sedan vi startade 1991 och ständigt försökt utveckla vår affär. Det fortsätter vi att göra med en kraftig geografisk expansion i Sverige. Den här fusionen påverkar inte den strategin. På samma sätt är det i Danmark, där vi nyligen etablerade oss i Köpenhamn, säger Forsberg till TT.
Hur Posten Norge strategiskt ska bemöta den svensk-danska fusionen vill Forsberg inte spekulera i. Men att det blir svar på tal råder ingen tvekan om.
På sikt räknar Citymail-chefen även med att stora internationella operatörer, som holländska TNT och Deutsche Post, ger sig in på det nordiska slagfältet – troligen med förvärv.
– Hittills har i princip bara Sverige varit fullt avreglerat. De har avvaktat EU:s avreglering, som nu står för dörren. Nu tror jag det kommer att börja röra på sig. Det kommer likna det vi har sett inom telekom, där stora företag slår sig samman under en avregleringsprocess, säger Forsberg.