Ip-telefonin erövrar världen, men problemen med spam i datorluren växer ännu snabbare. Skypes miljontals användare är en tacksam måltavla.
Skype drunknar i spam

Skype har idag 276 miljoner registrerade användare, enligt ett uttalande av Jonathan Christensen, chef för ljud och bild hos Skype, under en konferens i mars.
De flesta är inte så hängivna. Skype har omkring 10 miljoner samtidiga användare.
Även om ip-telefoni inte konkurrerat ut vanliga telefoner, har möjligheten att med små medel nå många människor gjort Skype till en tacksam måltavla för oönskade samtal och meddelanden, spam.
– Teknisk sett är det ju ingen större skillnad på att skicka spam och koppla upp ip-samtal, säger Stefan Alfredsson som forskar i datakommunikation och mobiltelefoni vid Karlstads universitetet.
Hur datorer kommunicerar med varandra definieras i ett protokoll.
När protokollen för e-post skrevs i slutet av 1900-talet var det ingen som förutsåg att merparten av alla mejl skulle vara oönskad spam. När motsvarande protokoll för ip-telefoni skrevs i början av 2000-talet var programmerarna däremot uppmärksamma på problemet.
– De har tänkt till mer den här gången. I och med det är förutsättningarna bättre att skydda användarna.
Stefan Alfredsson använder inte Skype själv. Hemma har han istället en låda från Tele2 för ip-telefoni.
Tele2, Bredbandsbolaget, Rix Telecom och Digisip använder ett öppet protokoll som heter SIP. Vem som helst kan ta reda på hur det fungerar. Skype använder ett eget, proprietärt protokoll.
– Det är svårare att angripa än SIP.
Skypes säkerhetschef Kurt Sauer berättar vad företaget gör åt problemen på Skypes egen säkerhetsblogg.
”Skype definierar Spim utifrån användarens uppförande, inte utifrån meddelandets innehåll. Därför letar varje Skypeklient bland allt som händer efter mönster liknar oönskade meddelanden till många mottagare. När ett sådant beteende ringats in, begränsar klienten antalet meddelanden som får skickas”, skriver Kurt Sauer.
Skype garanterar att ingen kommer åt uppgifter på din dator, men Skype kan inte garantera att användarna ska slippa spam.
Användarna kan däremot själva stänga av oönskade text-, ljud- och bildmeddelanden genom att skruva åt inställningarna i programvaran.
Företaget kan också definiera vilka samtal som ska tillåtas i nätverkets brandvägg genom att blockera kontakter från svartlistade ip-adresser.
Skype konstaterar också att hela branschen lägger mer och mer pengar på att motarbeta spam.
Branschen kallar röst-reklamen för spit, spam over ip telephony. Chattfunktionen i Skype är särskilt utsatt. Oönskade textmeddelanden kallas spim, spam over instant messaging.
Analysföretaget Frost & Sullivan varnar för att spit, precis som annan datorkommunikation, gör företag som använder ip-telefoni sårbara för denial of service, DOS-attacker. Dessutom äter den oönskade trafiken upp bandbredd som behövs för att hålla tillräcklig kvalitet på de önskade samtalet.
Lösningen är att se till att alla datorer alltid har de senaste antivirusprogrammen installerade. Företaget Nec säljer produkten Voip Seal som spärrar oönskade samtal.
Microsoft säljer ett program som heter V-Priorities som försöker känna igen rösten och vad som sägs av den som ringer upp för att automatiskt välja vilka samtal som ska släppas fram.
En bra tanke, men kostnaden för att avvärja attackerna äter upp de besparingar som ip-telefoni erbjuder.
Men filter innebär, precis som oönskade samtal i sig, ytterligare en belastning på ett redan känsligt system.
Eftersom de flesta aldrig klagar, är det svårt att bedöma problemets omfattning. Konsumenternas tele- och Internetbyrå fick vi under fjärde kvartalet 2007 in 489 ärenden som rör traditionell fast telefoni. Samma period registrerades 136 ärenden för IP-baserad telefoni. Ip-telefoni har mer problem per samtal.
Niklas Zennström och Janus Friis grundade Skype 2003. Auktionssajten Ebay köpte Skype i september 2005 för 16 miljarder kronor för att låta säljare och köpare prata med varandra.
Försöken började sommaren 2006. Under hösten 2007 kunde alla köpare och säljare prata med varandra inför ett köp. Det blev ett fiasko, och Ebay har gett upp.
– Fokus ligger snarare på att låta Skype växa på sitt håll och Ebay på sitt håll, sa Jonathan Christensen under konferensen i mars.
Förra året skrev Ebay ned det värdet av Skype med 6 miljarder kronor.