De dåliga tiderna håller på att slå till, men SKF:s svenska verksamhet expanderar och fokuserar på stora kullager för industri och vindkraftverk.
SKF skonar Sverige från uppsägningar

Mest läst i kategorin
Det uppger SKF:s vd Tom Johnstone för Realtid.se, vilket innebär lugnande besked för de 3.500-4.000 anställda på SKF i Sverige samtidigt som det pratas om att biltillverkningen hos Volvo och Saab riskerar att tvingas lägga ned.
– Vi investerar tungt i vår svenska tillverkning, säger han.
Här i Sverige tillverkar SKF stora kullager för industrin såsom för vindkraftverk och pappersmaskiner.
Givetvis vet man aldrig hur det kommer att bli för all framtid, men sådant är läget nu i alla fall.
Vad tror ni om Volvo och Saab då?
– Det är klart att vi är leverantörer till dem liksom andra biltillverkare i Europa, och förändras läget för biltillverkare i Europa så påverkar det oss också.
– Vi räknar redan med en procentuellt tvåsiffrig nedgång för biltillverkningen i Europa under fjärde kvartalet.
SKF kom med en stark resultatrapport för tredje kvartalet under torsdagen, men varnade för sämre tider framöver.
Som konsekvens angav kullagertillverkaren något kryptiskt i rapporten att ”vi har förstärkt våra aktiviteter som påverkar kostnads- och kapitalsituationen inom koncernen”.
Vad innebär det?
– Vad gäller kapitalsidan så kommer vi att bli mer restriktiva med investeringar.
– Det innebär att vi måste förbättra investeringarna, och se över våra nya investeringar och vad vi kan senarelägga.
Investeringarna avser sådant som utrustning, nya fabriker eller it-system.
SKF meddelade redan i juli att en ny fabrik i Indien läggs på is för att marknaden inte är tillräckligt stark.
Fokus sker även på att minska lagernivåerna, och på så vis snåla med kapitalbehovet genom att mindre kapital då blir bundet i lager.
På kostnadssidan är det standardåtgärder som att minska tillverkningskostnaderna och minska antalet arbetsskift, men även att minska ner på antalet resor som personalen gör.
– Det är första steget. Sedan ser vi över strukturen för vår division för fordonskullager och tillverkningsstrukturen.
Där ser det ut att bli ett antal hundratals miljoner kronor i engångskostnader för olika strukturgrepp.
Kan du sätta några siffor på det?
– Det kan bli omstruktureringskostnader på 300 eller 450 eller 500 miljoner kronor under fjärde kvartalet. Vi tittar särskilt på detta.
Dessa omstruktureringar kommer att beröra tillverkning och verksamhet inom olika delar av SKF.
– Det handlar om förändringar i tillverkningen. Vi vidtar sådana åtgärder varje år, men nu intensifierar vi det.
Hela SKF har 45.000 anställda.
– Åtgärderna kommer att påverka antalet anställda, men det kan bli andra effekter också av mer tillfällig natur som att minska antalet skift.
– Det går inte att säga hur många anställda som kommer att bli uppsagda, men det blir inga enorma mängder.
– Långsiktigt tittar vi på vår verksamhet för fordonskullager. Där kan det bli mer allvarliga omstruktureringar.
Det skulle kunna handla om att minska antalet fabriker för fordonskullager till färre och större fabriker. Frågan är om SKF skulle vara redo att göra något mera radikalt såsom att byta bort divisionen för fordonskullager mot en konkurrents division för industrikullager.