Realtid

Skandalleverantören kastar ut SL

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 nov. 2008Publicerad: 26 nov. 2008

Det finns inte längre något pristak för det nya biljettsystemet i tunnelbanan. ERG flyttar all verksamhet till ett nytt bolag för att bemöta skadeståndskrav i Sydney. SL kan tvingas omförhandla avtalet med ERG som skulle stått för kostnaderna för IBM:s räddningsinsats.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter flera år av förseningar ser det nya biljettsystemet för Storstockholms Lokaltrafik ut att långsamt börja fungera. Då kommer nästa utmaning. Det företag som levererar tekniken är inte längre det företag som SL har avtal med.

På ERG:s bolagsstämma den 17 november kom ägarna överens om att flytta verksamheten till det nya bolaget Vix-ERG.

Det som återstår av ERG är bara ett skal – och rättsprocesser i miljardklassen.

Varför flyttar ERG verksamheten? Ulf Wassdahl, vd för ERG i Sverige som nu blir en del av Vix-ERG, konstaterar att innan flytten var ägarna tvungna att dras med ”en massa restriktioner kring bolagets möjligheter att fortleva”.

Flytten är ett försök att undvika att projekt i andra städer dras med i kraschen efter projektet Tcard i Sydney.

– Vix-ERG blir livskraftigare på grund av att effekterna av Sydneyprojektet tagits om hand, säger Ulf Wassdahl.

– Om man inte gjort den här omstruktureringen så hade ERG varit ett mycket tilltufsat bolag med en massa konsekvenser i fråga om att få betalt och behålla personal.

ERG uppger att personalen börjat överge företaget. Det är oklart om ERG också sagt upp anställda. Inför bolagsstämman meddelade ledningen att de följer med till det nya bolaget.

ANNONS

Samtidigt började SL sälja de nya månadskorten från ERG på Sergels torg i Stockholm. Den senaste planen, som innebär att projektet ska vara klart till 2010, håller hävdar Sara Broberg som sköter projektets presskontakter hos SL.

– Vi vill ha det ganska långsamt, så att vi kan se hur det blir för kunder och personal, säger hon.

– SL tar det i lugn takt för att också hålla koll på tekniken, säger ERG:s Sverige-vd Ulf Wassdahl.

SL har tagit hjälp av IBM eftersom ERG inte klarat tekniken själva. SL uppgav i våras att kostnaderna för IBM skulle räknas av från betalningarna till ERG så att skattebetalarna inte skulle drabbas av ökade kostnader.

– Upplägget är neutralt för SL, upprepar Sara Broberg i dag.

I själva verket har SL nöjt sig med ett hemligt engångsbelopp i böter från ERG.

– Det är enligt avtalet. Sedan är det en förhandling, säger Sara Broberg.

För hur lång tid räknade ni med att behöva behålla IBM när ni förhandlade om böter med ERG?

ANNONS

– Jag har inte tänkt på frågan så.

IBM har i dag ett tiotal konsulter som arbetar på löpande räkning åt SL under landstingets ramavtal. Den ansvarige projektledaren finns inte hos vare sig ERG eller SL utan hos IBM.

ERG har frågat SL och andra kunder om de går med på att byta leverantör från ERG till Vix-ERG, som får samma huvudägare.

– Vi har fått förslaget och kommer att utvärdera det. Vi har inte fattat något beslut huruvida avtalet ska tecknas med en ny part, säger Sara Broberg på SL.

Hon konstaterar att SL har ett intresse av att byta för att inte drabbas av rättsprocesserna.

– Har man ett bolag som stäms på pengar kan de få konsekvenser för andra kunder, eller hur?

Å andra sidan kan SL då tvingas omförhandla hela projektet. Vix-ERG har inget intresse av att ta ansvar för vad ERG misslyckats med.

Därför har SL inte gett upp hoppet om att hålla fast vid avtalet med ERG – trots att företaget inte längre kan leverera något.

ANNONS

Sara Broberg är inte orolig för att ERG ska tvingas i konkurs innan SL:s projekt är färdigt.

– Skadeståndsprocesser tar tid. Det är inte så att det kommer att falla ut ett skadestånd imorgon, enligt den bedömning vi får av våra jurister.

Sara Broberg är nöjd med resurser och kompetens hos både ERG, IBM och SL.

– Jag bedömer vi har ett gemensamt projekt med väldigt bra kompetens. Vi har vänt ett otursförföljt projekt.

SL och ERG är inte ensamma om problemen. Kalmar Länstrafik har ett halvfärdigt projekt sedan leverantören CPT-Nordic gjort konkurs. BIMS och Atron har också problem.

Att hela branschen för så kallade smarta kort skulle vara i gungning vill Sara Broberg inte hålla med om.

– Vad man kan se, tycker jag, är att man börjar leverera. Västtrafik har infört hela sitt system. Det går bra i San Fransisco. Beijing går ju väldigt bra. Fast visst är det så att det här är en bransch som har problem.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]