Last Minute Ticket heter en ny kanal för sista-minuten-biljetter.
Sista-minuten-biljetter nästa svenska succé?
Mest läst i kategorin
Via sms får alla intresserade kraftigt rabatterade erbjudanden om konserter, teater, bio och sport.
– Rabatterna kommer att variera men 60 procent kommer inte att vara ovanligt. Om det bara skulle röra sig om låga rabatter som 10 procent skulle det inte vara intressant för konsument, säger Cecilia Halldner till Realtid.se.
Hon är vd och en av de två grundarna till det Göteborgsbaserade Lastminuteticket.se. En sajt och en idé som precis ska lanseras.
Det helsvenska lösningen kan vara unik i världen. I så fall kan en smakstart i Sverige bana vägen för expansion utomlands.
– När vi började titta på konceptet så sa vi ”Är det verkligen möjligt att det inte redan finns?” Det finns inte i Norden, vad vi hittills sett.
På Lastminuteticket.se kan den intresserade knappa in önskade ämnesområden och geografiska områden. Därefter kommer det 1-2 sms i veckan med erbjudanden om rabatterade biljetter till evenemang som passar in på användarens profil.
– Man kan ju gå in på nätet och hitta sista-minuten-biljetter på sina håll. Men de systemen bygger på passiv försäljning. Det är konsumenten själv som får söka upp erbjudanden. Vi vände på det och skapade en aktiv försäljningskanal. Det är också viktigt med ett enkelt och tydligt koncept. Det ska vara hög kundnytta för bägge parter, konsumenten och arrangören, säger Cecilia Halldner.
Användaren svarar på sms:en eller ringer biljettkassan och bokar de biljetter som önskas.
– Det är upp till arrangören hur långt innan evenemanget sms:en ska gå ut. Det kan handla om en vecka eller samma dag. En del arrangörer har varit mer tveksamma om att gå testa konceptet. ”Vi har fullt, vi behöver inte” säger de först. Sedan frågar de i alla fall: ”Kan vi skicka sms samma dag?” Då inser de fördelarna. Det är mycket roligare att gå på ett evenemenang om det är fullt.
Cecilia Halldner är ingen färsking. Både hon och partnern Anders Lignell har arbetat länge inom marknadsföring, reklam och media.
– Vi har varit med och byggt upp reklambolag. Jag var vd på Media Team innan vi sparkade i gång det här projektet och Anders var delägare i Valentin & Byhr, en av Göteborgs största reklambyråer.
Men tiden var mogen för nya utmaningar. Vid årsskiftet 2006-2007 sparkade projektet i gång.
– Vi satt och diskuterade vad som är nästa marknadsföringsväg och funderade utifrån att mobilen är en spännande kanal. Vi såg också att om man tar bio och stora evenemang på ställen som Scandinavium, Ullevi och Globen så är antalet osålda biljetter väldigt stort.
– Om man ser på Danmark så är de genomsnittliga siffrorna för beläggningen på bio 50 procent. Vi har inga exakta siffror för Sverige men det ser ganska likt ut här. Vad gäller teater har Göteborgs stadsteater 60 procents beläggning. Scandinavium har mellan 43-47 procents beläggning enligt den senaste årsredovisningen för 2006.
Sänkta biljettpriser kan förstås också orsaka spekulation bland de intresserade, som väntar till sista momangen.
– Arrangörerna kan också välja att jobba med en liten grupp. Då syns det inte lika mycket att den arrangören har rabatterade biljetter i sista-minuten.
Tjänsten har testats för och trimmats i samråd med en liten klick utvalda. De första sms:en ut till konsument kan komma redan den här veckan. Allt beror på vilka erbjudanden Last Minute Ticket får av de medverkande arrangörerna.
– Våra användare kommer att finnas främst i storstäderna med omnejd. Av någon anledning har vi fått många medlemmar i Örebro. Vi scannar hela tiden av databasen för att se var behoven och intresset är störst.
Med själva konsumentdatabasen får Last Minute Ticket hjälp genom ett samarbete med Tele 2. Genom mms, email och brev kommer Tele 2:s kunder att erbjudas att prova tjänsten.
– När vi kom upp och presenterade vår tjänst tände Tele 2. De tyckte att det var en kul och spännande innehållstjänst. Vi startar med en tävling varje vecka nu i maj, och då vet folk om vad det är de vinner också. Biljetter, såklart. Vi har flera andra medaktörer i pipelinen som vill hjälpa oss men vi kan inte gå ut med några namn ännu.
Företagsinkubatorn IQube har gått in och köpt 10 procent i Last Minute Ticket.
– Tycke uppstod direkt, som Cecilia Halldner uttrycker det.
Cecilia Halldner låter under intervjun geniunt entusiastisk inför sitt nya projekt. Inte minst inför alla nya kontakter hon etablerat – och kommer att etablera – på vägen. Haldner poängterar gärna fördelarna med att vara en tjänst som användarna aktivt väljer.
– Last Minute Ticket är ju inte reklam, det är en tjänst. Just därför är det så kul med konsumenternas reaktioner. ”Men så bra. Jag kan inte bestämma mig och köpa biljetter i förväg. Jag vet inte om jag jobbar den dagen eller om jag får barnvakt eller vad vad det blir för väder.” Därför har vi också en avdelning som heter ”Kul för barnen” som många varit positiva till. Det finns ett väldigt engagemang som jag inte upplevt tidigare i min yrkesbana.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.