Sex på löpsedlarna är numera sällsynt. "Sex säljer inte. Vi tror att själva ordet stöter bort läsare.", säger Leif Kasvi, nyhetschef på Aftonbladet.
Sex säljer inte
Mest läst i kategorin
Tidningen Journalisten har jämfört hur löpsedlarnas huvudnyheten har förändrats under en 20-års-period.
Tidningen har kommit fram till att samhälle och politik nästan har raderats ut från löpsedlarna. I stället tjänar kvällstidningarna pengar med komsumentlöpen.
Det är löpen som handlar om tips och jämförelser – mestadels av produkter, som TV-apparater, teleabonnemang men även badvatten, skriver Journalisten.
En överraskning blev det dock när de upptäckte att kvällstidningarna inte använder sig av sex på löpsedeln – och allt mindre av våld. Under 2007 hade tidningarna bara en nyhet som tog upp sex.
– Sexlöpen kan stöta läsarna lite, och det medverkar till att de är få. Folk är väldigt intresserade av sex men vill inte skylta med det. När sexlöpen först kom var det ett fenomen som kändes nytt och artiklarna hade lite karaktär av konsumentupplysning, men intresset är inte lika stort längre. Folk tröttnar på vissa teman, till exempel dokusåpalöp, säger Viveka Hansson, redaktionschef på Expressen till tidningen Journalisten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.