Realtid

Scania nobbar MAN-samtal

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 okt. 2008Publicerad: 15 okt. 2008

MAN:s vd Håkan Samuelsson ger i en intervju med Financial Times intryck av diskussioner med Scania om samarbete i Indien och Kina, men detta dementeras av Scania.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Klicka här för att se de tre videoklippen med Samuelsson.

MAN försökte tidigare köpa Scania men misslyckades. Nu är MAN:s huvudägare Volkswagen även största ägare i Scania.

Frågan är nu om det bara är en tidsfråga innan MAN helt går ihop med Scania.

– Det är åtminstone en bra grund för ett samarbete att vi har samma aktieägare, säger Samuelsson i intervjun.

Enligt honom är MAN intresserat av att växa sin lastbilsverksamhet.

– Det gör vi organiskt, men vi är också öppna för samarbete.

– Vi har ingen tidspress. Vi ser just nu över möjligheter i Indien och Kina, men vi skulle också vara öppna för samtal om andra saker.

Scanias ”senior advisor” för ”corporate relations” Gunnar Boman tillbakavisar att det skulle gälla Indien- och Kina-samtal mellan MAN och Scania.

ANNONS

– Det är inget som är kopplat till oss. Vi för inga samtal med MAN över huvud taget, säger Boman.

– Det Samuelsson pratar om handlar om vad MAN håller på med i Indien och Kina. Det har inget med Scania att göra, säger Boman.

Scania har enligt Boman en egen distributör i Indien och ett eget kontor i Kina för försäljning och service.

Boman vill inte kommentera om Scania vill samarbeta med MAN och om MAN eller Volkswagen föreslagit samarbete.

MAN:s talesperson Dominique Nadelhofer förtydligar Samuelssons uttalanden i FT-intervjun.

– Det finns inget nytt att rapportera om vår relation med Scania. Vi har ingen tidspress, men det vi har sagt är att vi fortfarande tror på en industrikonsolidering, och vi är öppna för samarbeten, säger han.

– Vi la tidigare bud på Scania, och det är klart vi tror på samarbetsmöjligheter med Scania. Men vi har ingen tidspress, och man måste vara två som är överens för att det ska bli något.

Lastbilsmarknaderna i Indien och Kina har vuxit kraftigt.

ANNONS

– Kina är nu den största lastbilsmarknaden i världen, säger Nadelhofer. Där säljs det över 400.000 sålda lastbilar per år, även om försäljningsvärdet i pengar är relativt sett lägre eftersom lastbilarna som säljs i Kina ofta är av enklare modell.

MAN vill vara aktiva globalt, och har enligt Nadelhofer därför tänkt ut strategier även för Indien och Kina.

– I Indien har vi ett joint venture med ett annat bolag, och diskuterar en ökning av vårt kapital där. I Kina för vi diskussioner om att etablera oss på den marknaden med en lokal partner.

I FT-intervjun kommenterar Samuelsson kommenterar även utvecklingen på lastbilsmarknaden.

– Vi ser just nu en enorm osäkerhet, turbulens.

– Våra kunder beställer förstås inga lastbilar i dagsläget, när de läser om räntor som går upp, svårigheter att få finansiering, oljepriser som ökar, deras lönsamhet som går ner.

– Så just nu måste vi vänta och se vilka effekter det här kommer att ha på lång och medellång sikt, men mitt scenario är att totalmarknaden för lastbilar 2009 kommer att bli lägre än 2008, kanske med 10 procent minst. Det är vad vi ser idag, men vi måste fortsätta att följa detta dag för dag.

Frågan är hur illa det kan bli.

ANNONS

– Förra gången tappade vi 15 procent från toppen till botten. Under 90-talet var vi mer än 20 procent ner. Så det är de två referenserna.

– Jag tror troligen – kanske över ett antal år, så kommer vi att vara närmare 90-tals-scenariot.

Volkswagens investerarkontakt Christine Ritz sa till Realtid.se den 23 september att något direkt samarbete mellan Volkswagens och Scanias verksamheter inte pågår, men att det förs en del diskussioner som ännu inte offentliggjorts.

Det kan i senare steg bli tal om gemensamma inköp såsom av stål.

– Hittills har inga överenskommelser gjorts om sådana samarbeten. Det här är fortfarande i startfasen. Scania är ett oberoende företag med sin egen strategi. Nu tittar vi på vilka områden det finns där vi kan arbeta ihop som kan ge Scania fördelar, sa Ritz då.

Annars vore samarbeten mellan MAN och Scania det mest naturliga eftersom båda tillverkar lastbilar, men det ville inte Ritz kommentera.

– Det är spekulationer som jag inte kan bekräfta. Det är bara rykten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS