Realtid

Saab-chefens recept för att lyckas i USA

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 sep. 2008Publicerad: 15 sep. 2008

Bästa produkten och långsiktigt ”commitment” är några nödvändiga inslag för att lyckas i USA. Det berättade Saabs USA-chef Lars Bjerde på Svensk-amerikanska handelskammarens paneldebatt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bjerde är näst högste chef på vapenföretaget Saabs amerikanska dotterbolag Saab Technologies.

Han var en av deltagarna i Svensk-amerikanska handelskammarens pandeldebatt på temat ”Accelerera business mellan Sverige och USA”.

– USA är världens största marknad, och om delstaten Kalifornien vore ett eget land skulle det vara nummer fyra, slog Bjerde fast.

För att lyckas som företag i USA, måste man enligt honom först ha en bra produkt.

– Det räcker inte att produkten är bra nog. Den måste vara bäst, sa han.

Enligt Bjerde är också många lösningar och idéer från Sverige de bästa.

Sedan måste man ha en väldigt ”handgriplig” syn på en satsning i USA.

– Det är en förutsättning. Man måste förstå hur det fungerar i USA, och att det kan skilja sig mellan delstater. Annars blir man inte framgångsrik.

ANNONS

Som tredje steg i en satsning gäller det att fatta beslut om hur en USA-satsning ska ske.

– Ska man ha partner eller representant, eller ska man ha egen business i USA?

I början är det svårt att veta hur man ska göra.

– Man måste lära sig om konkurrenterna och marknaden. Då blir det lättare att dra slutsatser.

När beslutet väl har fattats, gäller det enligt Bjerde att ha engagemang för det som ska göras – eller ”commitment” som det heter på amerikanska.

– Man måste ha ett commitment för några år. Då blir man framgångsrik.

– Produkt, beslut, commitment – det är starten på en USA-satsning.

– Allt entreprenörskap handlar om att tänka entreprenöriellt, och att ”vara där”.

ANNONS

Väl på plats gäller det enligt Bjerde att utnyttja de olika verktyg som står till buds som kan hjälpa satsningen.

Det handlar om lobbying och att lära sig hur konkurrenterna gör.

– Det går inte att göra från Sverige. Eller man kanske kan vara i Sverige, men man måste ha ett commitment, sa Bjerde.

Den stora tjusningen med USA är annars enligt honom att USA är en enhetlig marknad, och det är en ”schysst” eller som Bjerde uttrycker det ”fair” marknad.

– Det är inte lätt att lyckas i USA. Konkurrensen är stenhård.

– Men det blir lätt om man lär sig.

– Och har man en gång blivit framgångsrik i USA som är den svåraste marknaden, kan man också lyckas på andra marknader.

Tankarna går till Frank Sinatras sång ”New York, New York”: ”If you’ll make it there, you’ll make it anywhere!”

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS