BMW:s lyxbilsmärke Rolls-Royce följer konkurrenten Mercedes och expanderar i Kina med fokus på miljardärerna.
Rolls-Royce satsar på Kinas superrika
Mest läst i kategorin
Det skriver Business Week.
I fjol sålde Rolls-Royce 106 bilar i Kina varav 26 i Hongkong.
Totalsiffran kan låta liten, men det motsvarar ändå en tiondel av Rolls-Royce totala försäljning i världen.
Prognosen för i år är en ökning till 170 bilar, vilket skulle göra att Rolls-Royces försäljning i Kina skulle bli större än hemmamarknaden Storbritannien. Kina blir därmed Rolls-Royces näst största marknad efter USA.
– Vi har höga förväntningar, säger Rolls-Royces Asienchef Colin Kelly till BW.
Av Asiens ”ultrarika” med en förmögenhet på över 150-200 miljoner kronor, kommer 38 procent från Kina enligt franska it-bolaget Cap Gemini och amerikanska investmentbanken Merrill Lynch.
Dessa 38 procent utgör 6.300 kineser som teoretiskt sett har råd att köpa en Rolls-Royce Phantom för 2,4 miljoner kronor.
En fördel för lyxbilstillverkarna är att de rika kineserna gillar extravaganta bilar.
av extraordinärt koncentrerad rikedom i Kina, säger Michael Dunne till BW. Han är chef för Kinachef för bilanalysföretaget JD Power.
– Och för de fabulöst rika kineserna är ”stor” ett adjektiv som beskriver vad de gillar bäst, säger han.
– ”Stor” projicerar makt, välstånd, inflytande och ställning.
Höga importskatter och tullar är inget hinder för kinesernas Rolls-Royce-intresse. Dessa kostnader kan dubbla inköpspriset för en Rolls-Royce till nästan 5 miljoner kronor.
Rolls-Royces Kinastrategi utgörs av samarbeten med större återförsäljare i storstäder som Shanghai, Peking och Hongkong, samt etablering i ett antal nya städer.
Lyxbilsmärket håller för fullt på med att bygga upp en organisation i Kina för att uppnå försäljningsmålet. Företaget har hyrt större visningslokaler i Peking och Shanghai, och sedan förra månaden är det bestämt att Rolls-Royce ska samarbeta med lokala samarbetspartners för att etablera sig i mindre städer som Shenzhen i söder och Hangzhou i öster. Rolls-Royce undersöker även noggrant etablering i andra städer i storleksklassen under de största städerna.
Även andra lyxbilsmärken satsar på Kina. Rolls-Royce egna ägare, BMW, ökade försäljningen med 42 procent i Kina i fjol. BMW ökar nu sin tillverkningskapacitet i Kina med 45 procent till 44.000 bilar per år.
Mercedes fäster så stor vikt vid den kinesiska marknaden, att biltillverkaren förlade premiären av sin nya jeep, ”LK-klassen”, till bilmässan i Peking förra veckan.
Audi som ingår i Volkswagen, hade också premiär för sin nya jeep i Peking. Audi sålde över 100.000 bilar i Kina i fjol.
Ferrari sålde 180 bilar i Kina i fjol, en ökning med nästan 50 procent från året innan. Maserati ökar också.
Bentley som ingår i Volkswagen, sålde 338 bilar i Kina i fjol. Det var nästan en dubbling från 2006.
Lyxbilstillverkarna hittar kunder bland det ökande antalet ”superrika” kineserna.
Biltillverkare i världen som GM, Volkswagen och Toyota lockas av Kinas storlek. Kina är största bilmarknaden i Asien, och den näst största bilmarknaden totalt i världen.
Kineserna köpte över 8 miljoner fordon i fjol, varav över 5 miljoner bilar, jeepar och mindre skåpbilar.
Tillväxten är fortsatt god, och antalet fordon väntas i år växa till 9,5 miljoner enligt analysföretaget JD Powers.
Rolls-Royces Asienchef Colin Kelly låter dock de andra sköta volymförsäljningen, och fokuserar på ett mycket lägre antal.
Ian Hammar
08-545 87 151
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.