Realtid

Rolls-Royce satsar på Kinas superrika

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 maj 2008Publicerad: 09 maj 2008

BMW:s lyxbilsmärke Rolls-Royce följer konkurrenten Mercedes och expanderar i Kina med fokus på miljardärerna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver Business Week.

I fjol sålde Rolls-Royce 106 bilar i Kina varav 26 i Hongkong.

Totalsiffran kan låta liten, men det motsvarar ändå en tiondel av Rolls-Royce totala försäljning i världen.

Prognosen för i år är en ökning till 170 bilar, vilket skulle göra att Rolls-Royces försäljning i Kina skulle bli större än hemmamarknaden Storbritannien. Kina blir därmed Rolls-Royces näst största marknad efter USA.

– Vi har höga förväntningar, säger Rolls-Royces Asienchef Colin Kelly till BW.

Av Asiens ”ultrarika” med en förmögenhet på över 150-200 miljoner kronor, kommer 38 procent från Kina enligt franska it-bolaget Cap Gemini och amerikanska investmentbanken Merrill Lynch.

Dessa 38 procent utgör 6.300 kineser som teoretiskt sett har råd att köpa en Rolls-Royce Phantom för 2,4 miljoner kronor.

En fördel för lyxbilstillverkarna är att de rika kineserna gillar extravaganta bilar.

ANNONS

av extraordinärt koncentrerad rikedom i Kina, säger Michael Dunne till BW. Han är chef för Kinachef för bilanalysföretaget JD Power.

– Och för de fabulöst rika kineserna är ”stor” ett adjektiv som beskriver vad de gillar bäst, säger han.

– ”Stor” projicerar makt, välstånd, inflytande och ställning.

Höga importskatter och tullar är inget hinder för kinesernas Rolls-Royce-intresse. Dessa kostnader kan dubbla inköpspriset för en Rolls-Royce till nästan 5 miljoner kronor.

Rolls-Royces Kinastrategi utgörs av samarbeten med större återförsäljare i storstäder som Shanghai, Peking och Hongkong, samt etablering i ett antal nya städer.

Lyxbilsmärket håller för fullt på med att bygga upp en organisation i Kina för att uppnå försäljningsmålet. Företaget har hyrt större visningslokaler i Peking och Shanghai, och sedan förra månaden är det bestämt att Rolls-Royce ska samarbeta med lokala samarbetspartners för att etablera sig i mindre städer som Shenzhen i söder och Hangzhou i öster. Rolls-Royce undersöker även noggrant etablering i andra städer i storleksklassen under de största städerna.

Även andra lyxbilsmärken satsar på Kina. Rolls-Royce egna ägare, BMW, ökade försäljningen med 42 procent i Kina i fjol. BMW ökar nu sin tillverkningskapacitet i Kina med 45 procent till 44.000 bilar per år.

Mercedes fäster så stor vikt vid den kinesiska marknaden, att biltillverkaren förlade premiären av sin nya jeep, ”LK-klassen”, till bilmässan i Peking förra veckan.

ANNONS

Audi som ingår i Volkswagen, hade också premiär för sin nya jeep i Peking. Audi sålde över 100.000 bilar i Kina i fjol.

Ferrari sålde 180 bilar i Kina i fjol, en ökning med nästan 50 procent från året innan. Maserati ökar också.

Bentley som ingår i Volkswagen, sålde 338 bilar i Kina i fjol. Det var nästan en dubbling från 2006.

Lyxbilstillverkarna hittar kunder bland det ökande antalet ”superrika” kineserna.

Biltillverkare i världen som GM, Volkswagen och Toyota lockas av Kinas storlek. Kina är största bilmarknaden i Asien, och den näst största bilmarknaden totalt i världen.

Kineserna köpte över 8 miljoner fordon i fjol, varav över 5 miljoner bilar, jeepar och mindre skåpbilar.

Tillväxten är fortsatt god, och antalet fordon väntas i år växa till 9,5 miljoner enligt analysföretaget JD Powers.

Rolls-Royces Asienchef Colin Kelly låter dock de andra sköta volymförsäljningen, och fokuserar på ett mycket lägre antal.

ANNONS

Ian Hammar

[email protected]

08-545 87 151

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]