Tetra Paks mjölk- och juiceförpackningar säljer som smör i Indien, Kina och Ryssland.
Rekordår för Tetra Pak
Mest läst i kategorin
Omsättningen nådde i fjol den nya rekordnivån drygt 80 miljarder kronor.
Försäljningen ökade med tvåsiffriga procenttal på flera tillväxtmarknader, utöver de nämnda till exempel Pakistan, Brasilien, Mellanöstern och Latinamerika. Totalt steg intäkterna med drygt sex procent, mätt i lokala valutor.
Även antalet sålda förpackningar var rekordhögt. Hisnande 137 miljarder förpackningar levererades och användes för att förpacka mer än 69,5 miljarder liter livsmedel. Det är, upplyser Tetra Pak i ett pressmeddelande, tillräckligt för att fylla 27 800 simbassänger av OS-klass.
Den svenska delen av Tetra Pak-koncernen går också mycket starkt. Enligt årsredovisningen, nyligen registrerad hos Bolagsverket, ökade omsättningen 2007 med åtta procent till 16,4 miljarder kronor. Vinsten efter finansnetto ökade med 47 procent till 461 miljoner kronor.
För att säkra fortsatt tillväxt har Tetra Pak plöjt ner stora belopp i ny produktionskapacitet. En halv miljard kronor har satsats på en ny fabrik i Kina som inleder sin tillverkning senare i år. Nästan dubbelt så mycket har plöjts ner i den nya Rysslandsfabrik som invigdes i fjol.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.