En av världens största reklamkoncerner, amerikanska Omnicom, upplever det tuffaste ekonomiska läget sedan recessionen i början av 1990-talet.
Reklamjätte gör brakförlust
Mest läst i kategorin
Detta sedan koncernen i tisdags redovisade sin första kvartalsförlust på många år.
Nettovinsten under det fjärde kvartalet föll med 14 procent till 271 miljoner dollar, nästan 2,2 miljarder kronor.
– Det fjärde kvartalet var förmodligen det mest utmanande kvartalet som företaget mött sedan 1992, säger koncernchef John Wren till Financial Times.
Intäkterna förväntas att sjunka med mer än sju procent under året, i stort sett i linje med den globala reklammarknaden.
– Vi tror att de första nio månaderna att det här året kommer att bli svårt, säger John Wren till tidningen.
Dock förväntar han sig en viss förbättring under fjärde kvartalet som en direkt följd av USA:s stimulanspaket.
Omnicom har redan gjort nedskärningar bland personalen. Avgångsvederlagen på 55 miljoner dollar under det fjärde kvartalet förväntas leda till årliga besparingar på 215 miljoner dollar.
Koncernen har också fryst lönerna för de anställda och minskat på incitamentsersättningar för ledande befattningar.
På Omicom Media Group ser Ola Bergström ingen större avmattning ännu, men upplever ändå en förändrad situation.
– Vi ser en större försiktighet bland uppdragsgivare. Men det finns en skillnad. I Europa är man är mycket mer offensiv än i USA, säger han till Realtid.se.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.