Den kallas världens snabbaste fyradörrarsbil och är miljövännernas skräck.
Realtid.se:s Ian Hammar testar Racing-limousinen
Bilen är en fröjd för ögat, där den står inne i bilföretaget Callismas lilla bilhall i lyxförorten Djursholm norr om Stockholm. Bentleyns färg kallas ”White sand” och kan liknas vid benvit metallic fast lite skimrande som pärlemor.
Märkligt nog är den så vitskimrande i belysningen inomhus, men när man åker ut i det gråtrista novembervädret ser det plötsligt ut att vara silver metallic. Färgen verkar återspegla himlen.
Med en längd över 5 meter och en bredd på 2 meter är bilen en bjässe som väger nästan 3 ton.
Vacker vete tusan, men den har absolut stil. Är man kritisk kan bilen på ett sätt ge ett lite plastigt intryck, och baklysena är inte så lyckade och kan ge känsla av japansk lyxbil.
Dörren i sig känns väldigt bastant och solid när den öppnas, men handtaget är lite plastigt Audi.
När man sätter sig inne i bilen slår doften från de svenska koskinnen emot en. Lyxbilstillverkare föredrar svenska kor till skinninredningen, eftersom vi inte har några taggtrådar eller ”moskiter” som förstör hudarna.
Inredningen är vacker med mycket valnötsträ. Det inslaget tas från rötterna hos valnötsträd i USA, och för att inte utarma trädbeståndet så planteras två nya valnötsträd för varje träd som Bentley förbrukar.
Om något är kanske inredningen lite överarbetat ”nouveau riche”, i stället för en mer diskret men gedigen inredning.
Startproceduren är annorlunda. Bilen känner av att man har startnyckeln på sig, och för att starta motorn är det bara att trycka på en knapp mellan framsätena.
Den 12-cylindriga motorn mullrar dovt, men varvar man motorn vid stillastående blir tonläget betydligt ljusare och ettrigare. När gaspedalen släpps upp snabbt, puttrar och smäller det lite från avgasrören.
Klicka här för att se videoklipp med motorljudet.
Notera gnisslet från rattstången eller vad det är vid några tillfällen då hjulen vrids om på utomhusparkeringen (alltså ej ”squeeket” från golvet inomhus, utan senare i klippet när bilen kommit ut).
Själva körningen är en upplevelse. Det känns inte alls att bilen är så stor.
Nytt för den här modellen är att ljudnivån i kupén sänkts ytterligare tack vare flygplansfönster bak och på sidorna. Men däcksbruset från de enorma 26,5 centimeter breda hjulen går inte att bygga bort helt.
Italienska däckstillverkaren Pirelli har utvecklat ett särskilt ”tyst” däck för Bentley, men det finns ännu bara till den mindre påkostade standardversionen av bilen som har 19-tumshjul (48 centimeter höga). Den här versionen har 20-tumshjul (51 centimeter höga), och för dem finns inte de specialgjorda tysta däcken ännu.
Bilen är så välbyggd att man lätt blir fartblind. Högre farter känns som hälften av vad det är egentligen.
Accelerationer i både lägre och högre hastigheter, gör att man trycks tillbaka rätt rejält i sätet – även om det inte känns lika markant som i en Porsche turbo.
Ser man på hastighetsmätaren är det mycket snabba accelerationer som åstadkoms, men det sker mer genom ett ”majestätiskt flytande” snarare än att man blir som utskjuten från en kanon.
I höga hastigheter kan bilen upplevas som lite vinglig, men annat vore konstigt med en sådan jättebil.
Det kan också vara en vanesak. Enligt Callismas säljare Tomas Resgård ska Bentleyn inte kännas vinglig ens i 300 kilometer i timmen.
– Knogarna vitnar inte alls lika mycket i de farterna som när man kör en Porsche, säger han.
Dagens bilar med elektroniskt styrd styrning och gaspedal gör att det kan upplevas som att bilen inte alltid riktigt ”hänger ihop”, kanske för att det tar någon millisekund innan bilens dator reagerar. Så också i Bentleyn.
Är det bara inbillning? En liknande känsla finns i Audi R8.
I baksätet sitter man som en kung. Möjligen kunde sätena vara mjukare.
Avståndet till framsätena är stort, och provbilen hade extrautrustning i form av tv-skärmar för tv och dvd på baksidan av framsätenas nackstöd.
Bekväma hörlurar med Bentleys emblem och väldigt bra ljud hörde till. Tv-bilden hade för bleka färger och lite dålig skärpa, men det kanske bara är att ställa in.
Klicka här för att se videoklipp med tv-systemet.
Har man råd med en riktig lyxbil och vill ha både stora utrymmen och rejäla prestanda, är det nog svårt att hitta ett bättre alternativ än Bentleyn. Särskilt om man vill ha en ovanlig bil med ett mycket prestigefyllt varumärke.
Är man rationell och ekonomisk, är det nog en bättre affär att köpa en begagnad Volkswagen Phaeton som med sitt kraftiga värdefall som begagnad ger väldigt mycket bil för pengarna om man köper den när den inte är ny.
Det är Volkswagen som äger Bentley nuförtiden, och den Bentley som Realtid.se provkörde är förenklat lyxbilen Volkswagen Phaeton med trimmad motor och Bentley-emblem.
Callisma-säljaren invänder.
– Köper man en Phaeton sitter det Volkswagens märke fram. Det är upp till var och en, men det är inte samma kvalitet, säger han.
”En gång Bentley – alltid Bentley!”
De senaste åren har det sålts cirka 25 Bentley-bilar i Sverige per år.
– Vi kanske inte når ända upp i år på grund av omständigheterna i världen nu, säger Resgård.
– Men vi hoppas närma oss större delen av den siffran i alla fall.
Och för begagnade Bentley-bilar rullar det på väldigt bra enligt honom.
Är det någon som beställt en Bentley Continental Flying Spur Speed i Sverige?
– Det finns det. Det ligger ett par ordrar inne.
Den ena beställde en med svart färg utvändigt, eller ”Onyx” som Bentley kallar det. Den andra beställde en grå (”Granite”).
Vad är det för typ av människor?
– Det är en blandad kategori av kunder, från 25 år och uppåt. Vi har en stor bredd på våra kunder.
Vad har de för bakgrund? Är det Zlatan typ?
– Haha, näe. Ofta köper de sig en belöning. De vill belöna sig själva.
– Och hur de har gjort för att komma dit – det frågar inte vi om. Och vi berättar inte, även om vi vet.
– Men vi har idel nöjda kunder. ”En gång Bentley – alltid Bentley!”
Så gick det till
I Tyskland har Mercedes traditionellt haft hand om lyxbilarna medan Volkswagen haft hand om de mindre bilarna.
Men när Mercedes plötsligt bestämde sig för att göra småbilar med sin A-klass-modell, ilsknade Volkswagen-chefen Ferdinand Piech till och beslutade sig för att även han satsa på lyxbilar.
Ett resultat av det var lyxbilen Volkswagen Phaeton som finns med 12-cylindrig motor, men den har inte blivit någon succé och värdet på begagnade Phaetonbilar är en bråkdel av nypriset.
Så vad göra? Phaeton är nog i grund och botten en väldigt fin lyxbil, men den gick inte hem hos kunderna.
Om det bara är en ”image-fråga” – varför inte lansera en ny Bentley-modell, med Phaeton-plattformen ”under skalet”? Volkswagen hade ju tidigare köpt Bentley som i princip bara hade den gamla dyra och lyxiga Arnage-modellen i sortimentet.
Sagt och gjort – det var så Bentleys nya bilmodell Continental kom till, och den har blivit en jättesuccé fast det alltså egentligen bara är ”en trimmad Folka”. Succén bidrog till att antalet sålda Bentleybilar ökat från 1.000 per år till 10.000 per år på bara 4 år!
Är Bentley Continental Flying Spur Speed världens snabbaste fyradörrarsbil?
– Det är en av de snabbaste fyradörrarsbilarna, säger Resgård.
Vilka är de andra?
– Vi har tvivlat och spekulerat lite. Vi har inte fakta om de andra ännu, så vi vågar inte säga riktigt att Bentleyn är den snabbaste eller en av de fem snabbaste.
Vilka är de jämförbara konkurrerande bilarna?
– Det är väl Mercedes S65 om man pratar om det. Vi har inte exakta fartuppgifter om den bilen, så vi låter det vara osagt.
Är det inte en AMG?
– Det är en AMG.
Vilken ska man välja av de två?
– Mitt val är enkelt. Vi har inga konkurrenter.
Vad är det konkret som skiljer dem åt?
– Kvalitet, känsla, upplevelse, hantverk, handbyggt.
Bentley-fabriken har idag två robotar. En lackar klarlacken som sitter på bilens träfanér. Den andra lägger limmet för att limma fast bilens framruta.
– Och resten är handbyggt. Det talar väl för sig själv.
Bentleys fabrik ligger i England utanför Manchester i orten Crewe. Där har Bentley-bilarna tillverkats i samma lokaler sedan år 1932.
År 2007 uppnåddes den högsta produktionsvolymen någonsin, med över 10.000 tillverkade Bentley-bilar.
Volkswagen köpte Bentley år 1998.
Callisma är auktoriserad återförsäljare av Bentley i Sverige, och Bentley Continental Flying Spur Speed är det nyaste tillskottet i ”Bentley-familjen”.
Flying Spur har funnits sedan år 2006, och nu i år kommer den även i Speed-versionen.
Den har en uppgraderad motor – en W12:a på 610 hästkrafter, och ett nytt chassi som är 1 centimeter lägre än den vanliga Flying Spur.
I Speed-versionen har en stor förändring skett med bilens ljudnivå som sänkts med 5 decibel.
– Det blir en väldigt tyst och skön limousine att åka i, säger Resgård.
Provkörningsbilens färg ”White sand” är ny för i år.
Öppnar man bildörrarna och tittar in, ser man den nya interiören där färgen på stolarnas ljusa skinn heter ”Linen” medan den kontrasterande tegelfärgen i kupén heter ”Newmarket tan”.
Det finns 17 olika färger att välja på bara till inredningen, och 15 färger för det yttre.
Man väljer själv var respektive färg ska sitta. I provbilen var det Newmarket tan på mattorna och Linen på stolarna, men det går lika bra att ha det tvärtom. Det ingår fritt i priset att välja hur man vill ha det.
Med dagens eurokurs på knappt 10 kronor, kostar bilen 2,15 miljoner kronor i grundutförande. Till det kommer kostnad för extrautrustning om man väljer det.
– En Bentley går också att extrautrusta lite.
Nytt för i år är ett ljudsystem på 1.100 watt från brittiska företaget Naim.
– Det är för närvarande världens mest kraftfulla ljudsystem som monteras i en serietillverkad bil.
65.000 kronor tillkommer om man väljer det.
Backkamera kostar 8.000 kronor.
Man kan välja ”adaptive cruise control”, som innebär att avståndet till bilen framför kan ställas in i hela sekunder från 1-5 sekunder. Avståndet hålls då även automatiskt i köer ner till noll.
Den extrautrustningen kostar 18.000 kronor.
– Man kan egentligen fortsätta uppåt hur mycket man vill med extrautrustning.
Det finns även sju olika träslag att välja på till inredningen, och två alternativ med lite borstad aluminium som går att ha i stället.
Man kan även ha ”piping” som innebär ränder på sidan av säten och i övrig inredning. Även där finns det 17 olika färger att välja på till det.
– Varje Bentley som byggs är beställd av någon med sin speciella utrustning. Det finns inga standardupplägg.
– Färger och allt är efter beställarens önskemål.
Sedan har bilen enligt Resgård en ”orimlig” toppfart på 322 kilometer i timmen.
Bilen väger strax under 2,7 ton och klarar ändå 0-100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder.
Och den är fyrhjulsdriven.
– Det är egentligen en optimal bil för svenska förhållanden som vi ser det.
Tittar man in i baksätet ser man extrautrustning i form av särskilda tv-skärmar som sitter på baksidan av framsätenas nackstöd.
Det kostar 65.000 extra.
Baksätessoffan kan väljas som ”separata eljusterbara stolar”. Det är också extra tillbehör.
Öppnar man motorhuven för att se på motorn, är det inte så mycket man ser.
Men det är en W12:a på 6 liter med dubbla turbokompressorer.
Motorn ger 610 hästkrafter, och 750 newtonmeter i vridmoment vid 1.750 varv per minut.
– Det är nästan från tomgång. Så motorn är ett ”kraftfullt paket”, säger Resgård.
Bilen har ”luftfjädring”, och chassit kan höjas eller sänkas om man behöver det av någon anledning – om man exempelvis åker på dåliga vägar.
Fjädringens hårdhet är även ställbar i fyra lägen från ”riktigt mjuk” till ”riktigt hård”.
Bilen har som standard världens största serietillverkade skivbromsar med en diameter på 40,5 centimeter.
Bentleys Continental-modeller lanserades som årsmodell 2004. Nu finns det fem alternativ att välja mellan.
Först finns fyradörrars sedanen Flying Spur med den ”lilla” motorn på 560 hästkrafter.
Och nu i år tillkom den nya motorn på 610 hästar.
Sedan finns också en tvådörrars kupé som heter Bentley Continental GT som kom år 2004.
Även där kan man välja på 560-hästarsmotorn, eller från i år även 610-hästarsmotorn som är densamma som sitter i Bentley Continental Flying Spur Speed.
Cabrioletmodellen kom år 2007, och där kan man bara välja på 560 hästkrafter.
– Det bör räcka för en cabriolet, säger Resgård.
Det är 250.000 kronor dyrare att köpa Speed-versionen av GT eller Flying Spur. Det är då man får 610-hästars-motorn.
Men de som köper de vanliga versionerna av GT och Flying Spur, väljer oftast tillvalspaketet ”Mulliner” för 93.000 kronor som ingår i Speed.
Så justerat för det blir prisskillnaden i praktiken 160.000 kronor.
Någon jätteskillnad i prestanda är det ändå inte frågan om.
Medan den 12-cylindriga Phaeton-motorn i Speed med sina 610 hästkrafter klämmer upp bilen i 100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder, gör den vanliga Flying Spur-motorn med sina 560 hästkrafter det på 5,2 sekunder.
Medan Speed-versionen kommer upp i 322 kilometer i timmen, har den vanliga Flying Spur en maxhastighet på 312 km/tim.
Leveranstiden på de här bilarna är i dag 6-8 månader. Det beror lite på vilken modell och extrautrustning man väljer.
– Men då är den skräddarsydd efter kundens önskemål, och val av utrustning, färger, träslag och allt.
Andrahandsvärdet bibehålls väl på en Bentley enligt Resgård.
En Bentley från 2005 som kostade 1,6 miljoner kronor ny, säljs i dag för nästan 1,2 miljoner trots över 5.000 mil på nacken.
För en Volkswagen Phaeton från samma år och med samma mil, är det i stället tvärtom. Den har under samma period tappat nästan 1,2 miljoner kronor i värde.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.