UPPDATERAD Den norska mediekoncernen Schibsted köper 35 procent av aktierna i Metro Sverige för 350 miljoner kronor.
Punkt.se läggs ner
Mest läst i kategorin
Samtidigt inleder Schibsted, som äger Svenska Dagbladet och Aftonbladet, ett annonssamarbete med Metro.
I samband med affären har Aftonbladet beslutat att omedelbart upphöra med utgivningen av förlusttyngda gratistidningen Punkt SE. Förhandlingar med facken inleddes i går.
Under 2007 uppgick Punkt SE:s totala förluster till 198 miljoner kronor och under första kvartalet 2008 förlorade tidningen 44 miljoner kronor. Kostnaderna för en nedläggning uppskattas till 65 miljoner kronor, skriver Schibsted i ett pressmeddelande.
Om affären med Metro säger Gunnar Strömblad, koncerndirektör i Schibsted med ansvar för Sverige:
”Våra tidningar passar bra ihop med Metro Sverige. Våra respektive erfarenheter och styrkor kompletterar varandra väl. Metro är oerhört duktiga på försäljning och Schibsted är väldigt starka på affärsutveckling”.
”Det här är en logisk och strategiskt viktig affär”, fortsätter han.
Samarbetena på annonsmarknaden väntas skapa intäktssynergier inom Schibsted på 40-50 miljoner kronor efter två till tre år.
Köpet av aktieposten i Metro Sverige innebär också att Schibsted får två styrelseplatser i bolaget. Metro har tre platser.
Affären är villkorad av godkännande från Konkurrensverket.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.