Realtid

Petter Stordalen slår till igen

Helene Rothstein
Uppdaterad: 28 mars 2008Publicerad: 28 mars 2008

Norges Hotellkung ska utveckla trendig hotellkedja i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ekologisk mat, graffiti i hissen, take-away-frukost, dockningsstation för ipod, platt-tv, rockmusik och små rum.

Comfort Hotel siktar mot att bli Skandinaviens hippaste hotellkedja.

– Nu ska vi uppgradera hotellet i World Trade Center, Stockholm, säger Thomas Westergaard, vd för Comfort Hotel.

Comfort är ett av fem varumärken som finns Petter Stordalens hotellkoncern Choice Hotels.

Hittills har Comfort varit den minsta kedjan med en årlig omsättning på ungefär 650 miljoner kronor.

– Men snart blir vi störst – räknat i antal rum, säger en glad Thomas Westergaard.

– Inom tre månader ska vi signera kontrakt på 2 – 3 hotell i Sverige. Därefter tar det två år innan de står klara.

Totalt finns nio Comfort Hotel i Sverige som alla ska uppgraderas till den nya stilen.

ANNONS

Inspirationen till den nya stilen kommer från hotell på Manhattan i New York. Förutom att hotellen ska framstå som fräscha ska de även vara effektiva för gästerna.

– Det ska bli enkelt att checka in och ut. Man ska slippa stå i kö när man ska åka, vi ska ha take-away-frukost och kaffeservering dygnet runt.

På hotellet i Stockholm kommer korridorerna att göras om, musiksystemet bytas ut och lobbyn hottas upp.

– Vi vill att folk ska använda lobbyn som mötesplats. Kanske blir det också lite graffiti i hissen – det skulle vara tufft, säger Thomas Westergaard.

Ansiktslyftet kommer att vara omfattande och kosta mellan 6 och 10 miljoner kronor.

Förutom att uppgradera befintliga hotell är målet att slå upp 35 nya trendiga hotell i Skandinavien innan år 2011.

Thomas Westergaard räknar med att det kommer att gå på tre miljarder svenska kronor. Just nu finns kontrakt på nästan hälften.

Sverige och Norge står för den största delen av expansionsplanerna. Om visionen uppfylls får Sverige 10 – 15 nya Comfort-hotell inom tre år.

ANNONS

– Det är vår målsättning. Sen får vi se om vi klarar det.

Thomas Westergaard är optimistisk.

– Vi har hittar ett bra koncept med tuff design, centrala lägen och kompakta rum på 18 – 20 kvadrat vilket gör att vi är relativt prisvärda.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS