Realtid

Pernod rensar ut bland flaskorna

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 apr. 2008Publicerad: 02 apr. 2008

Pernod Ricard har redan börjat rensa ut i Vin & Sprits sortiment.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trts att det bara har gått två dagar sedan man gjort upp om att köpa Vin & Sprit för 55 miljarder kronor så ser Pernod Ricard över utbudet.

Plymouth Gin och Fris Vodka ligger pyrt till.

Enligt finanschef Emmanuel Babeau avser Pernod Ricard att göra sig av med Plymouth Gin inom ett halvår sedan man slutfört köpet av Vin & Sprit från den svenska staten, berättar finanschefen Emmanuel Babeau på en pressträff i New York, rapporterar Reuters.

Det innebär alltså någon gång vid årsskiftet.

Plymouth Gin kan ses som en konkurrent till Beefeater, en av Pernod Ricards storsäljare.

Fris Vodka – som främst säljs i USA – ryker också, enligt Babeau, som tillade att ambitionen är att behålla rom-märket Cruzan, som kan ses som en konkurrent till det egna Havana Club.

Plymouth Gin och Fris Vodka är relativt små märken, volymmässigt ungefär i samma storlek som vanliga svenska kryddbrännvin – det vill säga cirka 100.000 nioliterslådor per märke och år. Det kan jämföras med omkring tio miljoner lådor för Absolut Vodka.

Babeau sade även att det distributionsavtal som V & S har med amerikanska Fortune Brands, som gäller distribution av Absolut Vodka i USA, löper på till 2012.

ANNONS

Skälen till att Pernod nu diskuterar en utrensning kan, enligt Peeter Luksep, informationsdirektör på V & S, vara att man vill föregripa problem med konkurrensmyndigheter. Eller så handlar det om rent företagsekonomiska motiv, som att rensa bort olönsamma produkter eller produkter som inte passar i portföljen.

– Jag tror inte det blir någon drastisk förändring av nordiska varumärken. Pernod har sagt att de ska vara kvar, både brännvin och glögg. Men lönsamheten är ju alltid ett argument. Tendensen i branschen är att större internationella märken växer, medan lokala och regionala varumärken blir svagare, säger Luksep.

– Det är möjligt att vi själva är mer känslomässigt fästa vid en del märken än vad en ägare på längre håll kan vara.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS