Spritleverantören Locadi dog men återuppstod för snart ett år sedan när EG-domstolen fastslog att alkoholimport var laglig även i Sverige. Nu satsar bolaget internationellt. – Vi snart tillbaka till 2006 års nivåer, säger delägare Jim Tjernström.
Omtvistad spritleverantör slår på stort
Mest läst i kategorin
För två år sedan gick spritleverantören Locadi i konkurs med 3,3 miljoner kronor i skulder.
Runt 150 privatpersoner väntade på sina spritleveranser som hade beslagtagits av tullen men de största skulderna var till andra transportföretag.
Nästan ett år tidigare, april 2005, hade Locadi stämt svenska staten och begärt skadestånd då de ansåg att Sverige gick emot EU:s regler kring privatimport av alkohol.
Rättsprocessen ligger fortfarande på Justitiekanslerns bord och konkursförvaltaren Peter Thoms väntar sig en långdragen process.
– Om vi har framgång i målet skulle konkursboet bli rikt och vi skulle kunna dela ut pengar till borgenärerna, säger han till Realtid.se.
Peter Thoms menar att det fanns flera orsaker till att bolaget gick i konkurs.
– Framförallt berodde det på att de marginaler som kunde generera vinster var man tvungen att avsätta för allt byråkratiskt krångel.
Den 5 juni i fjol fastslog EG-domstolen att privatimport av alkohol är laglig – även i Sverige.
Tre dagar senare startade Locadis ägare Jim Tjernström och Tobias Larsson upp bolaget igen i Storbritannien. Bolaget döptes om till Locadi Limited och nu gällde snabba puckar för att inte tappa marknadsandelar på marknaden för alkoholimport.
Ett utländskt registrerat bolag skulle innebära att punktbeskattningen på alkohol inte gäller för svenska konsumenter. Så tolkar i alla fall ägarna den så kallade Joustradomen som kom i november 2006.
När det gäller i vilken stat punktskatten ska tas ut om transporten sker med ett utländskt företag säger Jim Tjernström:
– Det är glasklart att ingen svensk alkoholskatt ska betalas.
Eftersom tullen nästintill slutat omhänderta internetsprit sedan Locadi Limited slog upp finns inga vägledande rättsfall, menar Tjernström.
– Men vi ser gärna att det kommer ett rättsfall så vi slipper fler uttalande från svenska staten om att skatt betalas. Staten hävdade ju innan att det var förbjudet med införsel och hade helt fel.
Locadi Limited ”rullar på”. För två år sedan omsatte Locadi runt 15,5 miljoner kronor. Jim Tjernström spår att årets omsättning hamnar mellan 10 till 12 miljoner kronor.
Bolaget har inga egna anställda men har outsourcat delar av sin verksamhet till ett av Tjernströms aktiebolag i Sverige.
För en månad sedan drog bolaget igång sin verksamhet i Finland och om en månad startar bolaget ett pilotprojekt i Spanien, Grekland och Thailand med siktet på charterturister.
– I och med att flygen ska betala för sina koldioxidutsläpp får passagerare ta med sig högst 15 kilo och då kan de beställa hem hantverk och kläder med oss.
Hur mycket skadestånd Locadi ska begära från staten om det blir aktuellt är svårt att säga, menar Jim Tjernström.
– Det får våra ekonomer räkna ut. Vi fick ju skyhöga kostnader. Bara i kundtjänst fick vi anställa sex personer och advokatkostnaderna är säkert uppe i ett par miljoner kronor.
När EU:s högsta domstol avgjorde det så kallade Rosengrenmålet den 5 juni i fjol handlade den kortfattat om att svensk alkohollagstiftning stred mot EG-rätten.
Regeringen och riksdagen hade understödda av Tullverket, Åklagarmyndigheten och Skatteverket drivit tesen att import via nätet var förbjudet.
På andra sidan stod nätföretag och privatpersoner, bland andra den pensionerade Göteborgsläkaren Klas Rosengren.
Om staten hade gjorde fel innan domen råder det delade åsikter om.
Sune Rydén vid Tullverket i Göteborg anser inte det.
– Vi följde rådande svensk lagstiftning.
Han vet att Locadi Limited har startat upp igen. Han suckar.
– Ständigt detta Locadi. I stort sett är det samma aktörer som var igång när det var som mest 2005 och 2006. Locadi och Bussgods.
Att privatpersoner inte ska betala svensk alkoholskatt för att företaget är registrerat utomlands håller han inte med om.
– De har lusläst Joustradomen där det stod att transportören var registrerad i samma land som köparen skulle denne betala skatt. Därför har Locadi registrerat sig England. Men det har inget med skatten att göra. Det är en felaktig tolkning. Det är nog bara en förhoppning.
På Skatteverket gör de samma tolkning som Sune Rydén.
Den som importerar alkohol ska anmäla detta och betala svensk alkoholskatt för att undvika avgifter samt skattetillägg.
Sedan Rosengrensdomen kom har runt 200 personer följt Skatteverkets regler.
Skatteverket har själva haffat 1.500 privatimportörer.
Niklas Rönnberg är sektionschef på Storföretagsskattekontoret i Ludvika.
– Under det här året ska vi försöka beta av 5.000 personer från tullen. Det handlar om beslag som gjordes mellan 2004 och 2006.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.