Realtid

Ola Salos bror får tysk miljonorder

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 feb. 2009Publicerad: 04 feb. 2009

Ola Salos bror driver eget. Jakob Skarin jobbar med alla från Volvo och Nokia till Filippa K och Rolling Stones. Nu har han precis fått en miljonorder från Tyskland.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hela svenska folket känner till Jakob Skarins tretton år yngre bror, The Arks sångare Ola Salo.

Men nu börjar broder Jakob också bli ett hett namn. Jakebox är namnet på Jakob Skarins företag och de tillverkar ekovänliga (”Eco, eco, eco…” som lillebror Ola nästan sjöng) förpackningar till bland annat cd- och dvd-skivor, men också innovativa gratulationskort.

De patenterade förpackningarna – av kartong eller papper – viker liksom ut sig och i gripklon i dess mitt kan kunden placera sin digitala skiva.

Kundkretsen omfattar allt från Volvo, Opel, Lamborghini och Koenigsegg till Absolut Vodka, Filippa K, Nokia och Nestlé.

De häftigaste musikkunderna är än så länge Universal i Storbritannien som tryckte upp Rolling Stones hitsamling Rolled gold+ i 200.000 exemplar och anlitade Jakebox till förpackningen. Och så The Ark, vars två senaste album släpptes som Jakebox i de första upplagorna.

– Ola har varit ganska pådrivande och har stött på. Han ville verkligen att jag skulle köra. För snart två år sedan invigde vi vår maskin hos Strand Grafiska i Malmö. The Ark fick inviga och Ola släppte i väg en champagneflaska mot maskinen. Det var lite som ett båtdop. Maskinen har ett inofficiellt namn: Makebox.

Jakebox startades 2004 och nominerades två år senare till Alex-priset.

– Alla de dominerande förpackningarna på skivmarknaden görs i väldigt stora serier och det är svårt för oss att priskonkurrera. Vi har varit tvungna att försöka hitta en bättre lösning och att den är ekovänlig gör den extra attraktiv har vi märkt, säger Jakob Skarin.

ANNONS

Nu har Jakebox fått klart med sin första tyska miljonorder.

– Kontraktet med MM MultiMedia innebär ett stort genombrott. Minimivärdet på affären är minst en miljon, men enligt beräkningarna närmare 1,5 miljoner. Samtidigt innebär MM:s marknadsföring för oss ett oerhört lyft som är svårt att mäta i pengar.

För Jakebox är ett genomslag utomlands, av vilket slag det än månde vara, välkommet just nu. Steget mellan stadiet där ett företag lämnar läget då affärsänglar är de som är intresserade och istället måste sikta in sig på att få in pengar från riskkapitalbolag är enormt.

– Disney hörde av sig och var intresserade. Men de ville ha 21 miljoner ex, och vi räknade ut att det skulle ta oss fem år! Så vi hamnar i ett slags Moment 22. Vi kan spotta ur oss 1.800 ex i timmen. Med dubbla skift 100.000 ex i veckan. Om vi ska kunna leverera 21 miljoner ex på en månad, så kommer det krävas en helt annan maskin.

– Att bara göra två nya maskiner skulle ta 4-5 månader. De är ju specialtillverkade för att kunna göra Jakebox.

Jakebox förblir en exklusiv produkt, lämpad för företagspresentationer och limiterade utgåvor av kommersiella produkter.

– I och med att vi har patentet så skulle det löna sig att sälja licenser istället för att tillverka i Sverige, paketera och skicka till respektive land. Ett bolag som Disney vill ju helst att vi först ska bevisa gångbarheten. Att sälja licenser till USA och Japan skulle fungera bättre.

Jakob Skarin berättar också att efter Stones-jobbet har stora musikgrupper som Radiohead, R.E.M., Coldplay och Celine Dion varit i kontakt med Jakebox. I Dions fall rörde det sig om en cd-box med fem cd. Ingen liten uppgift. Men även där har det fallit på att upplageförfrågningarna varit för stora.

ANNONS

– Just nu är vi i gång med en emission för att få in pengar så att vi kan satsa hårdare internationellt. Annars är det vi satsar på marknadsföring försumbart.

Minst en av Jakebox företagsprodukter har hamnat på Ebay.

– Galet och lite kul. Vi vet ju att Jakebox anses addera värde till paketeringen av en produkt. Men att Lamborghini-dvd:n skulle dyka upp begagnat på Ebay till såna priser är ju helt tokigt, säger Jakob Skarin.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]