Jan Wäreby, senior vice president i Ericssons ledningsgrupp, stuvar om i sitt eget affärsområde.
Nytt fokus för Ericsson Multimedia
Mest läst i kategorin
Under kapitalmarknadsdagen i mitten av maj presenterade Jan Wäreby sex nya fokusområden.
Omkring sextusen anställda inom affärsområdet Multimedia ska nu omorganiseras till den 1 juli.
– Tanken med den nya organisationen är att den ska vara i linje med våra strategiska fokusområden, säger Ulrika Näsholm som arbetar med kommunikation hos Ericsson Multimedia, till Realtid.se.
Omorganisationen innebär inte att anställda lämnar företaget.
Andra affärsområden berörs inte av förändringarna.
Ericsson Multimedia ska fokusera på tv över internet i samarbete med norska Tandberg Television, som Ericsson köpte i april 2007. I år väntas drygt 20 miljoner abonnenter ansluta sig till ip-tv över hela världen.
Ericsson hoppas att 130 miljoner anslutit sig år 2013.
Jan Wäreby hävdar att företaget har 20 procent av marknaden för mobiler med tekniken WCDMA för tredje generationens mobiltelefoni, 3G. Ericsson har sålt 70 miljoner mobiler av 104 olika modeller för WCDMA.
Motsvarande marknadsandel för 2G med GSM är bara 7 procent.
Ericsson vill leda utvecklingen av 4G med tekniken LTE. Annonser i mobilen ska skapa nya intäkter, men vanliga sms och vanlig mobiltelefoni fortsätter att vara en kassako.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.